24.06.2015

Inside Out

“Film kan de manier waarop we naar de wereld kijken veranderen”, vertelde Matthias Schoenaerts in het eerste verjaardagsnummer van Vertigo. Wie de nieuwste Pixar-parel gezien heeft, kan de Vlaamse acteerreus onmogelijk ongelijk geven. De derde langspeler van Pete Docter – zie Monsters, Inc. en Up – zet niet alleen je kijk op je innerlijke wereld op zijn kop, maar doet ook het concept ‘cinema’ op zijn grondvesten daveren.

First things first: het avontuur dat de vijf Emoties van de jonge Riley beleven – meer vertellen zou de pret bederven – mikt meticuleus op hart, brein, ogen én oren van jong en oud. Plezier, Verdriet, Angst, Afkeer en Woede belanden meteen op de bovenste plank van de Pixar-personage-kast. Het gezap tussen menselijke en gevoelswereld is zo goed getimed dat je aandacht nooit afdwaalt. Zowel de fysieke als de mentale landschappen ogen duizelingwekkend gedetailleerd. En de score van Michael Giacchino bezorgt het typische gedreun van de hedendaagse Hollywoodfilm het schaamrood op de wangen.

En er wordt nog meer schaamrood uitgedeeld. Inside Out bewijst eens te meer dat mainstream entertainment niet alleen Groot Vertier, maar ook Grote Ideeën kan bevatten. Net zoals in Inception worden alle filmtrucs bovengehaald om de magie van de geest weer te geven. Maar in tegenstelling tot de Christopher Nolan-blockbuster is het eindresultaat meer dan een intellectuele achtbaanrit. Dit is een film die je blik op jezelf, op je (toekomstige) kroost én op je ouders ingrijpend verandert. Een unieke prestatie die zelfs de meest gerespecteerde filmauteurs hoogst uitzonderlijk leveren.

Dat de prent in de Verenigde Staten het grootste openingsweekend aller tijden voor een originele film haalde, deed ondergetekende dan ook samen met zijn hoogstpersoonlijke Bing Bong in een epische vreugdedans uitbarsten.

Bing wie? Ontdek dat maar in de zaal!

Neem de beste elementen uit Pixar-toppers als Ratatouille, Wall-E en Up, meng deze met de intelligente blockbusterspelletjes van Christopher Nolans Inception en je krijgt een unieke filmervaring die jong en oud entertaint, ontroert én verrijkt.

Regie Pete Docter
Cast Amy Poehler, Bill Hader, Lewis Black
Speelduur 1u34