18.06.2024

Inside Out 2: Pixar is helemaal terug met een van de beste sequels ooit (recensie)

De laatste jaren kwam de animatiestudio Pixar opvallend zwak uit de hoek met mindere films als Onward, Luca en vooral Elemental. De verwachtingen naar Inside Out 2 waren dan ook laag. Wat viel er immers nog toe te voegen aan de emoties van de jonge Riley? Verrassing! Scenariste Megan LeFauve en het creatieve team van Pixar onder leiding van Pete Docter hebben er iets op gevonden, waardoor deze sequel minstens zo vermakelijk is als het origineel.

In Inside Out was Riley elf jaar oud, in de sequel is ze ondertussen dertien. Dat betekent… puberteit! De emoties van het meisje worden helemaal door mekaar geschud, wat vertaald wordt in een uitbreiding van oude team Vreugde, Woede, Angst, Verdriet en Walging met de komst van Verveling, Jaloezie, Verlegenheid en Onzekerheid. Vooral die laatste meent dat ze alles kan regelen wanneer Riley deelneemt aan een ijshockeykamp.

LeFauve en nieuwbakken regisseur Kelsey Mann hebben niet alleen een leuk verhaal bedacht, ze zijn er ook in geslaagd om dat te injecteren met de nodige spitsvondige verbale en visuele humor, met als absoluut hoogtepunt de momenten met de emotie Nostalgie. Daarnaast worden de emoties van het jonge pubermeisje hoewel uitvergroot heel goed getekend. Riley wil namelijk als nieuweling scoren bij de populaire meisjes van het hockeyteam, waardoor ze in conflict komt met haar nerdy vriendinnen.

Over de seksuele aspecten en veranderingen – die een plaats kregen in Pixar-voorganger Turning Red – wordt hier met geen woord gerept. De makers hadden zeker kansen genoeg, want tussen Riley en de leider van de populaire meisjes kon men een complexere relatie bedenken. Dat stoort echter niet, want de focus ligt laserscherp op de onzekere houding van pubers en hun plaats binnen een groep

Inside Out 2 zal de geschiedenis ingaan als een van de betere sequels of toch een die aan het niveau van het origineel kan tippen. Het is bovendien een film voor een breed publiek, ook al zullen jongere kinderen misschien niet alles begrijpen.

Pixar keert terug met een onderhoudende sequel over de emoties van de puberende Riley die een flinke schok krijgen wanneer haar pubertijd losbarst. Van het niveau van Toy Story 3.

Regie Kelsey Mann
Cast Amy Poehler, Maya Hawke, Adèle Exarchopoulos