Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

23.06.2015

In memoriam James Horner

door Jimmy Van der Velde

De Amerikaanse filmcomponist James Horner is niet meer. De man die onder andere de muziek van Star Trek: The Wrath of Khan, Aliens, Titanic en Avatar schreef, overleed op 61-jarige leeftijd tijdens een vliegtuigcrash. Hij was een fervent amateurpiloot.

Horner was één van de prominentste filmcomponisten van de afgelopen dertig jaar. Hij werd tien keer voor een Oscar genomineerd en won er twee. Hij werkte samen met klinkende namen als James Cameron, Mel Gibson, Ron Howard, Walter Hill en Joe Johnston.

Horners liefde voor muziek ontwikkelde zich vroeg. Als vijfjarige tokkelde hij al op een piano. Hij volgde opleidingen in Londen, Arizona en Californië, waarna hij een tijdje muziektheorie doceerde. Zijn carrière als filmcomponist begon eind jaren zeventig met low budgetproducties van Roger Corman. Horners eerste grote opdracht was The Lady in Red (1979), een misdaaddrama over het liefje van de beruchte gangster John Dillinger.

Star Trek: The Wrath of Khan (1982)

Na het maken van enkele opvallende soundtracks mocht de filmcomponist toetreden tot de Hollywoodmainstream. Hij werd ingehuurd voor het vervolg op Star Trek omdat Jerry Goldsmith te duur bleek. Het iconische karakter van de franchise bleek geen enkel probleem voor Horner. Hij zou ook de muziek van de derde film schrijven.

 

48 Hrs. (1982)

Met de score voor deze actiekomedie van Walter Hill bewees Horner dat hij zich ook thuis voelde in de filmmuziektrends van de eighties. Hij ruilde het klassieke werk in voor een modernere vibe.

https://www.youtube.com/watch?v=yc9JO0Se-hs

 

Commando (1985)

Ook de muziek van deze Schwarzenegger-klassieker past perfect binnen het soundtrackpantheon van de jaren tachtig.

 

Cocoon (1986)

De eerste samenwerking met Ron Howard had een meer Spielberg-achtig geluid nodig. Horner haalde dan ook met plezier de strijkers boven.

 

Aliens (1986)

Net als bij Star Trek trad hij bij deze filmreeks in de voetsporen van Jerry Goldsmith. Hij vermengde diens huiveringwekkende aanpak met een knallende actiescore. De eerste samenwerking met James Cameron en de eerste Oscarnominatie waren een feit!

 

The Name of the Rose (1986)

Ook een middeleeuws monnikendrama bleek geen probleem voor de componist.

 

Field of Dreams (1989)

Klassiek, maar opmerkelijk mooi.

 

Glory (1989)

Horner vatte de gruwel van de Amerikaanse Burgeroorlog en het bijhorende patriottisme in de pakkende muziek van Edward Zwicks historische drama.

https://www.youtube.com/watch?v=5IiUKojYSN4

 

The Rocketeer (1992)

Deze film over een stuntpiloot die met een jetpack de held uithangt, was een kolfje naar de hand van de componist met een passie voor het luchtruim.

 

Braveheart (1995)

Een van Horners meest bekende werken. Hij maakte zich de folkloristische en epische identiteit van Mel Gibsons Oscarwinnende film perfect eigen.

 

Apollo 13 (1995)

1995 bleek een goed jaar voor Horner. Na Braveheart sloeg hij opnieuw de handen in elkaar met Ron Howard voor dit meeslepende ruimtedrama.

 

Titanic (1997)

Zonder twijfel de meest iconische creatie van Horner. Het album groeide uit tot de best verkochte orkestrale filmsoundtrack aller tijden. Hij won er twee Oscars, drie Grammy Awards en twee Golden Globes mee.

https://www.youtube.com/watch?v=_B8YL90G1Gk

 

The Mask of Zorro (1998)

De carrière van Horner raakte na James Camerons kaskraker in een nog grotere stroomversnelling. De projecten stapelden zich op, waaronder een nieuw filmavontuur van Zorro.

https://www.youtube.com/watch?v=5vyX2oJr9-k

 

A Beautiful Mind (2001)

Opnieuw een Ron Howard-film en goed voor een achtste Oscarnominatie.

 

The New World (2005)

Terrence Malick koos Howard uit om de muziek van dit poëtische, historische epos te verzorgen.

 

Avatar (2009)

Twaalf jaar na Titanic sloeg hij opnieuw de handen in elkaar met James Cameron voor een ambitieus scifi-project. Hij begeleidde diens gedurfde visie met magische, opwindende en bombastische muziek. Het was de bedoeling dat Horner ook de score van de sequels zou schrijven.

 

The Amazing Spider-Man (2012)

De laatste grote Hollywoodblockbuster van de componist.

 

Deze zomer kan je zijn werk nog horen in het boksdrama Southpaw. De laatste film waar hij aan werkte was The 33 met Antonio Banderas.

@TheJimeister