Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

17.03.2015

Ierland verfilmd

door Jimmy Van der Velde

Het is St. Patrick’s Day! Je kan vandaag naar je lokale pub trekken om enkele flinke glazen Guinness soldaat te maken of je kan knus thuisblijven en een film uitkiezen met het prachtige Ierland in een hoofdrol. Tien tips om je op weg te helpen!

Man of Aran (1934) van Robert J. Flaherty

Deze film van documentairepionier Flaherty belicht het dagdagelijkse leven op de Ierse Aran-eilanden. Wie bekend is met het werk van de Nanook of the North-regisseur weet dat hij sommige dingen al eens in scène durfde zetten, wat in Man of Aran niet anders is. Zo zijn de momenten waarin er op haaien wordt gejaagd flink overdreven. Niettemin is dit een intrigerend, nostalgisch en historisch document.

 

Odd Man Out (1947) van Carol Reed

Twee jaar voor The Third Man draaide Reed dit pareltje over de leider (James Mason) van een IRA-achtige groepering die gewond door de straten van een Noord-Ierse stad strompelt. Reed bombeert de kijker met een oogverblindend poëtisch realisme dat de toenmalige onlusten allesbehalve uit de weg gaat.

 

The Quiet Man (1952) van John Ford

Weinig films die zo Iers aanvoelen als deze helgroene klassieker van westernmeester John Ford met John ‘The Duke’ Wayne. Haast elk shot wordt gekleurd door de imposante Ierse heuvels, mannen koken over van testosteron en vrouwen vallen maar al te graag in hun gespierde armen. Meer een chauvinistisch sprookje dan een imposant drama. Maar het levert nog steeds leuk kijkvoer op!

 

My Left Foot (1989) van Jim Sheridan

Met deze film won acteerkoning Daniel Day-Lewis zijn allereerste Oscar. Dat deed hij door in de huid te kruipen van Christy Brown, een schrijver en schilder die door een aandoening enkel zijn rechtervoet kan gebruiken.

 

In the Name of the Father (1993) van Jim Sheridan

Opnieuw van Sheridan en opnieuw met Day-Lewis. Ditmaal vertellen beide heren het waargebeurde verhaal van de Guildford Four, vier mannen die jarenlang onschuldig in de gevangenis vertoefden voor een bomaanslag. Zowel een pakkend drama als een boeiend rechtbankrelaas.

 

Bloody Sunday (2002) van Paul Greengrass

Op 30 januari 1972 stierven veertien mensen na een confrontatie tussen Noord-Ierse burgers en Britse soldaten. Voordat hij zich op de avonturen van Jason Bourne stortte, besliste Greengrass om die tragische dag in een documentaire-achtig drama te gieten. De film biedt – ten spijt van de irritante montage – een confronterend en messcherp verslag van die bloederige zondag.

 

The Wind that Shakes the Barley (2006) van Ken Loach

Ken Loach pakte in 2006 eindelijk de Gouden Palm in Cannes. Hij overtuigde de jury met een historische prent over twee broers die tijdens de Ierse onafhankelijkheidsoorlog het IRA (Irish Republican Army) vervoegen. Fictief, maar toch een niet te missen geschiedenisles.

 

Once (2007) van John Carney

Een Ierse musical? Wat moet je jezelf daar bij voorstellen? Niet veel, zo blijkt. Carney koos namelijk voor een minimalistische aanpak om deze hartverwarmende romance uit de doeken te doen. Twee muzikanten ontmoeten elkaar in de straten van Dublin, veroveren elkaars hart en wagen zich aan een zangcarrière. Enkel al een kijkje waard omwille van de geweldige songs.

 

The Secret of Kells (2009) van Tomm Morre en Nora Twomey

Ierland is ook rijk aan mythes en legendes. De creatie van het zogenaamde Book of Kells, een Latijns evangelieboek, diende als inspiratie voor deze lieflijke en prachtige animatiefilm.

 

Calvary (2014) van John Michael McDonagh

Vorig jaar kon je in de zalen terecht voor Calvary. In de zwarte komedie zien we Brendan Gleeson in topvorm als een priester die tijdens een biecht te horen krijgt dat hij nog maar enkele dagen te leven heeft. De toon van de film is vaak wisselvallig, maar de acteurs en de indrukwekkende landschappen weten dat voldoende te maskeren.

@TheJimeister