25.05.2018
Hoor Christopher Nolan uitgebreid praten over pellicule en 2001
In Cannes presenteerde Interstellar-regisseur Christopher Nolan een 70mm-versie van Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey. Onlangs lichtte Nolan toe waarom.
“Pellicule lijkt het meest op de manier waarop het menselijk oog de dingen waarneemt,” zei hij. “Kleuren komen beter uit de verf, net zoals zwarte vlakken en het contrast. Dat is niet mogelijk met digitale technologie of toch zeker niet even goed. Sommige regisseurs boeken er uitstekende resultaten mee, maar het is belangrijk dat het bioscooppubliek ook analoge cinema zoals 2001: A Space Odyssey leert kennen.”
Kubrick is de grootste cineast ooit volgens Nolan. De regisseur vindt ook dat films het best kunnen bewaard worden door ze in hun oorspronkelijke formaat te herstellen en niet door ze te digitaliseren. “Ik ben honderd procent zeker dat een voorstelling van 2001: A Space Odyssey niet zo goed zou onthaald zijn in Cannes. Het publiek reageerde positief omdat het voor hen een frisse en emotionele ervaring was. Door digitalisering gaat veel informatie verloren. Op vlak van geluid verlies je hoge en lage tonen, dingen die je niet bewust hoort.”
Nolan zal ook altijd film verkiezen boven televisie. Volgens hem is er niks zoals de cinema-ervaring. “Bioscoopketen Alamo Drafthouse houdt nog elk jaar workshops om nieuwe projectionisten op te leiden. We zijn het onze cultuur verschuldigd om films te bekijken op deze manier. Dat is geen nostalgie, net zoals schilderijen in een museum geen nostalgie zijn. Zo hoort het gewoon en het is ook heel leuk. Daar komt het op neer.”
Bron: The Playlist