Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

04.06.2014

The Homesman

door Steven Tuffin

Je moet het Tommy Lee Jones nageven: de man blijft een vreemde eend in de bijt. Hoewel hij in Hollywoodvoer als Men in Black zonder verpinken zijn steentje bijdraagt, is zijn werk als regisseur enorm uitdagend. Enkele jaren terug verbaasde hij vriend en vijand met The Three Burials of Melquiades Estrada, een neo-western die vergeleken werd met het werk van twee wel heel uiteenlopende Sams – Peckinpah en Beckett. Nu serveert hij een western zoals je die nog nooit zag. Met een vrouw als hoofdpersonage, thema’s als isolement en krankzinnigheid, en een tocht naar het oosten in plaats van het westen lijkt het wel alsof Jones het genre helemaal op zijn kop wil zetten.

Onderwerp is de reis die een verbeten koloniste (Hilary Swank) onderneemt in het gezelschap van een outlaw (Jones) om drie gestoorde vrouwen naar een veiliger oord te brengen. Van toonvastheid is absoluut geen sprake. Wat begint als een aangrijpend drama, switcht nadien tussen komisch avontuur en bijtende aanklacht. Dat schizofrene schemert door in elk personage, wat het geheel een ongrijpbaarheid geeft die herinnert aan de tegenstrijdige stoere emotionaliteit van Ernest Hemingway.  Een totaal onverwachte plotwending – in Cannes door velen als ongefundeerd afgedaan, door ondertekende omarmd als topmoment – en de subtiele verwijzingen naar het heden zijn nog twee ingrediënten die bijdragen tot een kanjer van een kijkervaring.

>>KLAP

Tommy Lee Jones tekent na het verpletterende The Three Burials of Melquiades Estrada voor een ongewone western over vrouwenrechten en krankzinnigheid. Hilary Swank schittert als een alleenstaande koloniste, Jones als een egoïstische outlaw.