26.10.2022

Holy Spider: Ali Abassi combineert spanning en politiek in seriemoordenaarthriller (recensie)

De Deense Iraniër Ali Abbasi heeft het na zijn Cannes-verrassing Gräns over een heel andere boeg gegooid met een op feiten geïnspireerde thriller rond een seriemoordenaar. Op zich lijkt dat niet zo bijzonder, maar het verhaal speelt zich af in Iran, de speurder is een vrouw die door iedereen wordt tegengewerkt en de killer is een religieuze fanaticus.

Abbasi vertikt het om Holy Spider te omschrijven als een politieke film, maar dat is hij wel geworden. Tussen 2000 en juli 2001 vermoorde Saeed Hanaei in Mashad, de tweede stad in Iran, zestien vrouwen, meestal sekswerksters en drugsverslaafden. De man was een gehuwde vader van drie kinderen en beweerde dat hij de stad wilde bevrijden van de morele corruptie en dat God hem zijn fiat had gegeven. Destijds werd hij door de religieuze hardliners zelfs bejubeld.

De zaak was al eerder de inspiratie voor een documentaire en een fictiefilm., maar in Holy Spider vertrekt Abbasi van de fictieve journaliste Rahimi (Zar Amir Ebrahimi, die terecht de prijs voor de beste vrouwelijke vertolking in Cannes kreeg) die de seriemoorden onderzoekt. Omdat ze een vrouw is, krijgt ze weinig steun. Er zijn bovendien instanties die vinden dat de killer goed werk levert. Rahimi bijt zich echter vast in haar speurtocht en waagt zelfs haar leven.

Het is via zijn vrouwelijke protagonist en het motief van de moordenaar dat Abbasi de hypocrisie van het Iraanse regime blootlegt. Uiteindelijk weet de overheid niet goed of ze de man nu een standbeeld moet geven of uit de maatschappij moet verwijderen. Holy Spider toont via een strak geobserveerde en briljant geacteerde genrefilm hoe scheef de dingen zijn gegroeid in Iran.

De cinema-afdeling van het Iraanse  Ministerie van Cultuur en Islamitische Begeleiding haalde flink uit naar de bekroning van de film in Cannes en omschreef hem als een beledigende en politiek gemotiveerde film. Een beter compliment had Abbasi niet kunnen krijgen.

Gräns-revelatie Ali Abbasi geeft het thrillergenre een politieke uitstraling in zijn semifictief relaas over een vastberaden journaliste die in Iran een seriemoordenaar op het spoor is. Voor fans van Manhunter en Summer of Sam.

Regie Ali Abbasi

Cast Mehdi Bajestani, Zar Amir Ebrahimi, Arash Ashtiani

Speelduur 1u57