Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

18.04.2018

Hollywoodbons omschrijft MoviePass als “kanker voor de filmindustrie”

door Vertigo

De bioscoopabonnementsdienst MoviePass is een doorn in het oog van Hollywood. Eén anonieme studiobons stelt zelfs dat de filmindustrie het bedrijf als een kanker beschouwt.

MoviePass-abonnees kunnen voor een klein maandelijks bedrag één keer per dag naar de bioscoop gaan. Deelnemende bioscoopketens staan op hun beurt een deel van hun inkomsten af aan MoviePass.

Volgens Tom Bernard, medeoprichter van Sony Pictures Classics, is dat geen duurzaam zakenmodel. “Nu maakt iedereen winst,” zegt hij, “maar als het geld op is, vrees ik dat MoviePass het zal gaan zoeken bij de bioscopen. Daardoor wordt mijn aandeel van de opbrengst kleiner.”

Ook bepaalde bioscoopketens zijn niet opgezet met het idee. Jeff Logan, CEO van Logan Luxury Theatres, erkent dat de bioscoopervaring aan verandering toe is, maar dat MoviePass “een kettingzaag hanteert in plaats van een scalpel”.

Logan vindt het ook niet logisch dat MoviePass korting geeft op alle voorstellingen. “Kortingen zijn pas interessant als het voor de bioscoopuitbaters ook iets oplevert,” zegt hij, “bijvoorbeeld om meer mensen naar matinees of voorstellingen in de werkweek te lokken. MoviePass geeft ook korting op populaire films of uitverkochte voorstellingen. Dat slaat nergens op en het ontneemt de bioscoopuitbaters de kans om hun eigen prijzen te bepalen.”

Momenteel hebben zich al 2 miljoen Amerikanen ingeschreven voor MoviePass. Volgens de abonnementsdienst zullen dat er tegen het einde van dit jaar 5 miljoen zijn, wat goed is voor een tiende van alle verkochte filmtickets.

Bron: The Playlist

 

Lees meer over: