23.03.2017
Hollywood buigt zich over VOD-vraagstuk
Eerder dit jaar raakte bekend dat enkele van de grootste Amerikaanse filmstudio’s broeden op eigen premium on-demand-diensten naar het voorbeeld van Netflix en co. Nu is meer informatie bekend over het project.
Het idee kwam uit het brein van Warner Bros. baas Kevin Tsujihara die een huurdienst voor ogen had waarbij films 48 uur beschikbaar blijven en waarvan een percentage van de opbrengsten naar de bioscoopuitbaters zou gaan. De films zouden zeventien dagen na de cinemarelease beschikbaar zijn voor de thuiskijker.
Die snelle releasedatum blijkt één van de twistpunten tussen de verschillende studio’s . Een dvd komt bijvoorbeeld pas uit 90 dagen na de bioscooprelease, een digitale versie na zeventig dagen. Waar de studio’s het wel over eens zijn, is dat de dienst betaalbaar moet blijven, maar de voorgestelde prijs van 50 dollar per film lijkt ook te wankelen en richting 30 dollar te neigen.
Universal is fan van de korte releasedatum en ziet het zitten om al hun films op dezelfde manier aan te bieden. Fox en Warner Bros. zijn meer gevonden voor een langere wachtperiode of voor een systeem waarbij elke film een andere releasedatum krijgt, zodat echt populaire films langer in de zalen kunnen blijven leven en zo meer geld kunnen opbrengen. Sony praat dan weer over een hogere prijs. En Disney wil vasthouden aan de periode van negentig dagen. Een deal lijkt dus niet voor meteen.
Bron: Dark Horizons