04.08.2018
Hoe Timur Bekmambetov Hollywood de rug toekeerde en de filmwereld wil revolutionaliseren
Regisseur Timur Bekmambetov (Wanted, Abraham Lincoln: Vampire Hunter) heeft genoeg van Hollywood. Zijn studio Bazlevs heeft namelijk software genaamd Screenlife ontwikkeld om films te produceren die zich uitsluitend op computerschermen afspelen, zoals horrorfilm Unfriended en de sequel Unfriended: Dark Web.
“Screenlife is verslavend,” zei hij. “Het is een wereld zonder regels. Er zijn geen Sergei Eisensteins, geen John Fords, niemand! Je kan doen wat je wil. Er staat niemand mee te kijken over je schouder. De budgetten zijn zodanig klein dat je geen studiobonzen nodig hebt. Het is revolutionair voor de filmindustrie. Je bent vrij.”
Bazlevs produceerde reeds zeven films die gebruik maakten van Screenlife, waaronder Searching en Profile. De eerste gaat over een vader (John Cho) die elk digitaal hulpmiddel aanwendt om zijn vermiste dochter terug te vinden. In de tweede, geregisseerd door Bekmambetov zelf, contacteert een undercover journalist een IS-rekruteerder.
Alle Screenlife-films buiten Profile werden gedraaid door beginnende regisseurs. “Ik begreep dat er een probleem was met het hele systeem,” zei Bekmambetov. “Wanneer je 100 miljoen dollar investeert, moet je films maken voor iedereen en dan moet je een aantal heel middelmatige dingen bedenken. Jonge mensen krijgen geen voet tussen de deur. Screenlife geeft je onmiddellijk die vrijheid.”
Profile nam Bekmambetov zelf voor zijn rekening in de hoop dat een bredere waaier aan regisseurs geïnteresseerd zou raken. “De film moest aantonen dat Screenlife in staat was om ingewikkeldere thema’s aan te pakken,” zei hij, “genuanceerdere conflicten.”
Bekmambetov had zijn buik vol van Hollywood toen hij voor Ben-Hur geen GoPro-camera’s aan de paarden mocht vasthangen. “Paramount e-mailde mij om te zeggen dat het verboden was om kleine camera’s te gebruiken op het racecircuit,” zei hij. “Ik heb het in het geniep gedaan en zou een nieuwe versie van de film kunnen knippen.”
“Ik kon niet op tegen de studio,” zei hij. “Er was te veel geld mee gemoeid en ik kon het risico niet nemen. Dus had ik iets anders nodig.” In hetzelfde jaar produceerde Bekmambetov Hardcore Henry, een actiefilm volledig gedraaid met GoPro-camera’s waarin het publiek alles ziet door de ogen van het hoofdpersonage.
Toen keerde Bekmambetov Hollywood de rug toe. “Ik heb het geprobeerd,” zei hij. “Het is saai! Elke film die ik in de bioscoop gezien heb, gaf mij het gevoel dat ik hem al eens gezien had. Dan heb ik het niet over de verhalen. Er zijn een aantal heel goeie films. Ik wil ook filmmakers niet veroordelen. Ik wil gewoon zeggen dat het er retro uitziet.”
“Neem Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Dat is precies een film van de Coen-broers, gemengd met iets anders. Het hele filmlandschap bestaat gewoon uit de recyclage van verschillende ideeën.”
Screenlife is volgens Bekmambetov niet alleen de toekomst, maar ook het heden. “Ik leef in twee realiteiten,” zei hij, “de fysieke en die op het scherm. Ik maak morele keuzes. Dat kan je niet meer op camera vastleggen. Het moment is aangebroken om dat te begrijpen en het beginnen op te nemen, om er verhalen rond te creëren.”
Bekmambetov wil uiteindelijk 50 films per jaar kunnen maken. “Een bepaalde film zal enkel bekeken worden door een bepaalde groep mensen, maar sommige zullen vast goed genoeg zijn voor het hele land.”
Bron: IndieWire