Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

25.02.2018

Hoe MoviePass winst maakt

door Vertigo

De laatste maanden is het bioscoopabonnement MoviePass aan een opmars bezig in de VS. De dienst biedt abonnees de kans om voor ongeveer 10 dollar per maand één keer per dag naar de bioscoop te gaan. Dat is enorm voordelig voor filmliefhebbers en de vraag is dan ook hoe MoviePass eigenlijk winst maakt uit dat businessmodel.

MoviePass CEO Mitch Lowe heeft daar nu meer uitleg over gegeven: “Het zit zo: 89% van het Amerikaanse bioscooppubliek gaat maar vier of vijf keer per jaar naar een film kijken. Wanneer ze zich op MoviePass abonneren, gaan ze twee keer zoveel naar de bioscoop. Dat is bijna een keer per maand.”

Bioscoopketens slaan de handen dus in elkaar met MoviePass omdat de meerderheid van abonnees meer naar de film gaat dan voordien. Daarvoor staan die ketens graag een deel van inkomsten af aan de abonnementsdienst. Daarnaast wordt MoviePass ook betaald om films aan een specifiek publiek aan te bieden:

“We weten hoe we de juiste films aan jou moeten aanbieden. De voorbije drie weken werd één op de negentien filmtickets via ons gekocht. Wanneer we een film promoten, stijgt dat aantal tot één op de tien tickets voor die film. De studio’s betalen ons dus om efficiënter reclame te maken rond hun films.”

Ondertussen blijft de dienst er ook waakzaam over toezien dat hun formule niet gekopieerd wordt. Zo loopt er momenteel er rechtszaak tegen de abonnementsdienst Sinemia. Terwijl MoviePass één 2D-film per dag aanbiedt, kunnen de gebruikers daarvan voor dezelfde prijs naar twee 3D of IMAX-films per maand gaan kijken. Volgens MoviePass bevat de app van Sinemia verschillende patentinbreuken.

Bron: /Film, Dark Horizons

 

Lees meer over: