Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

08.02.2018

Hoe Jim Carrey een make-upartiest in therapie deed belanden

door Vertigo

Make-upartiest Kazuhiro Tsuji kwam een tijdje geleden terug uit zijn Hollywoodpensioen om aan Darkest Hour mee te werken. Dat loonde de moeite, want Tsuji werd beloond met een Oscarnominatie.

De make-upartiest was niet over één nacht ijs gegaan toen hij destijds uit de filmindustrie stapte. Voor de introverte kunstenaar verliep het contact met cast en crew moeilijk. Vooral het werk met Jim Carrey aan How the Grinch Stole Christmas was voor hem zenuwslopend.

“Hij was gewoon heel gemeen tegen iedereen,” vertelde Tsuji recent. “Na twee weken hadden we nog maar voor drie dagen gefilmd. Soms verdween hij opeens en waren al zijn protheses kapot gescheurd toen hij terugkwam. We konden niets filmen.”

De transformatie die Carrey moest ondergaan voor de kerstfilm was niet vanzelfsprekend. Elke dag moest hij uren in de make-upstoel zitten om helemaal bedekt te worden met een groene vacht. Ook de lenzen die hij moest aandoen, vormden een probleem. De valse sneeuw bleef er snel in plakken en dat leverde irritaties op.

Bovendien was Carrey enorm veeleisend: “Op een dag keek hij in de make-uptrailer plots in de spiegel en zei hij dat de kleur van zijn kin anders was dan de dag ervoor. Ik wist dat ik dezelfde kleur gebruikte, maar zei dat ik in het in orde ging brengen. Zo was er elke dag wel iets.”

Tsuji was oververmoeid door het werk met Carrey. Toen stelde een producer hem voor om een paar dagen thuis te blijven. Dan zou Carrey wel inzien hoe waardevol hij was. Het plan werkte, want Carrey belde hem op en regisseur Ron Howard beloofde dat de ster zich vanaf dan zou gedragen.

“Ik ging terug onder een voorwaarde,” zegt de make-upartiest. “Ik had er met vrienden over gepraat en die zeiden dat ik opslag moest vragen. Dat wilde ik niet doen, maar ik had wel een ander idee. Ik vroeg hen om mijn verblijfsvergunning te regelen.”

Het werk aan de film was een keerpunt voor de kunstenaar en na de productie ging hij in therapie. “Als ik kon kiezen, zou ik mij nooit meer willen voelen zoals op die set,” besloot Tsuji.

Bron: IndieWire