03.12.2017
Hoe Gary Oldman een make-up-legende op rust terug naar Hollywood haalde
In de biopic Darkest Hour kruipt Gary Oldman in de huid van Winston Churchill. Dat betekende dat de acteur uren in de make-upstoel ging moeten doorbrengen, wat hij niet zag zitten zonder de hulp van de make-upartiest Kazuhiro Tsuji. Het enige probleem was dat die Hollywood al even achter zich had gelaten.
Oldman werkte eerder samen met Tsuji bij de voorbereiding op Tim Burtons Planet of the Apes, maar toen ging de hoofdrol uiteindelijk naar Tim Roth. Nu wilde de acteur enkel Churchill spelen als Tsuji werd teruggehaald. “Kazu is de enigste persoon op aarde die mij op Churchill kan doen lijken,” zei de acteur daarover.
Toch lag dat niet voor de hand, want de introverte make-upartiest had Hollywood verlaten omdat hij de werkomgeving te stresserend vond en de interactie met de acteurs moeilijk verliep. Tsuji maakte verder carrière als kunstenaar en leidde een rustig leven in Finland, tot Oldman belde.
De make-upartiest kwam terug naar Hollywood op één voorwaarde, hij zou de make-up op de set niet meer zelf moeten doen en enkel werken vanuit zijn studio in LA. Daar ontwierp hij de protheses die Oldman op Churchill moesten laten lijken, maar dat was niet makkelijk. “Gary is op een leeftijd gekomen waar zijn huid heel elastisch is, als je daar protheses op plakt, verlies je veel beweging”, vertelde Tsuji, “Hij is een geweldige acteur met een heel subtiele expressie, die wou ik hem niet afnemen.”
Uiteindelijk vond de artiest de juiste mix van protheses en make-up: “Zijn ogen, mond en voorhoofd hebben we vrijgehouden, want dat is de motor waarmee hij acteert. We plakten protheses op zijn kaken, neus, nek en kin en deden hem een pruik op. Die was trouwens deels gemaakt van babyhaar, dat is dunner dan dat van volwassenen.”
Bron: Vulture