Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

01.12.2017

Hoe Christopher Nolan ervoor zorgde dat de Dunkirk-score niet irritant werd

door Vertigo

In het WO II-drama Dunkirk vertelt Christopher Nolan drie verhalen rond de evacuatie van Britse troepen uit Duinkerke. Daarbij beperkte hij de dialogen tot een minimum en ging hij uit van de kracht van zijn beelden. Het resultaat is een zeer intense film die niet alleen visueel sterk is, maar ook een enorm meeslepende score kent. Daarvoor deed Nolan beroep op componist Hans Zimmer, die zorgde ervoor dat de soundtrack doet denken aan een race tegen de tijd.

Nolan legde recent uit hoe hij en Zimmer die score vorm gaven: “Ik had het scenario geschreven volgens het principe van een geluidsillusie, de Shepardtoon. Daarbij lijkt een toon steeds hoger te klinken, maar blijf je hem wel horen. Ik weefde de drie verhaallijnen volgens hetzelfde principe door elkaar zodat de intensiteit doorheen de film blijft toenemen. Ook de score moest steeds intenser worden. Ik stuurde Hans al vroeg een opname door van één van mijn horloges die heel intens tikt. Daar heeft hij een eerste track rond gebouwd, waarop hij de rest van de score baseerde. Daarna hebben we de muziek en de beelden tegelijk gemonteerd. Daardoor smelten de muziek, geluidseffecten en beelden nog beter samen dan in mijn vorige films.”

De regisseur waakte er dan ook over dat het geheel in balans bleef: “De eerste teaser die we uitbrachten was opgebouwd volgens dat getik van het horloge. Dat jaagt je zo hard op dat ik er echt maanden over heb gedaan om uit te zoeken wanneer het te irritant werd. Daarom dat de film minder dan twee uur duurt. Ik wist dat die gesynchroniseerde muziek en beelden te vermoeiend zouden worden als de film te lang duurde.”

Beluister hier nog eens over welk getik Nolan het heeft:

Hier is het volledige interview:

Bron: The Playlist