15.02.2018
Hoe Akira Kurosawa en Hayao Miyazaki Wes Andersons Isle of Dogs inspireerden
Tot voor kort hield Wes Anderson de lippen stijf op elkaar over zijn nieuwe animatiefilm Isle of Dogs. Nu die op de Berlinale in wereldpremière is gegaan, geeft de regisseur wel wat meer uitleg.
“De scenaristen en ik begonnen aan dit project omdat we een film wilden maken over een roedel honden op een vuilnisbelt,” vertelt Anderson. “Daarnaast wilden we ook iets doen rond Japan en Japanse cinema zoals die van Akira Kurosawa. Toen we die twee ideeën samenvoegden, realiseerden we ons dat dit verhaal zich in een fantasy-versie van Japan moest afspelen.”
Anderson liet zich niet enkel inspireren op de films van Kurosawa, maar ook op de animatiefilms van Hayao Miyazaki: “Miyazaki heeft veel oog voor detail en legt een soort van rust in zijn werk. Zijn films hebben een ander ritme dan Amerikaanse animatiefilms. Toen ik met Alexandre Desplat aan de score werkte, merkten we vaak dat de film net minder muziek nodig had. Dat gevoel voor stilte kregen we mee van Miyazaki.”
Voor de stemmencast wist de filmmaker uiteindelijk een indrukwekkende rits topacteurs te verzamelen: “Met de meeste van hen werkte ik al samen of wilde ik dat al een hele tijd doen. Deze acteurs en actrices waren eigenlijk allemaal onze eerste keuzes voor de rollen. Een voordeel aan het maken van een animatiefilm: niemand kan zeggen dat ze geen tijd hebben. De stemmen kunnen immers om het even waar en wanneer worden ingesproken.”
De productie van een animatiefilm brengt echter ook moeilijkheden met zich mee. “Er duiken altijd eigenaardige problemen op,” legt Anderson uit. “Zo hadden we pas na twee jaar en een half door dat er een pop was die niet kon lachen. Dan moet je plots naar een oplossing zoeken en iets nieuws bedenken. Hoe dan ook, je vindt altijd wel een manier om het op te lossen.”
Bron: IndieWire