03.09.2021
Heeft Universal perfecte window tussen bioscoop- en VOD-releases gevonden?
Universal bracht in 2021 reeds verschillende films sneller uit op video-on-demand of zijn streamingdienst Peacock dan voor de coronacrisis. Volgens de entertainmentnieuwssite IndieWire had dat echter geen impact op de Amerikaanse box-office.
IndieWire schrijft dat Universals tien succesvolste 2019-films, die minstens tien weken in de zalen liepen voordat ze op VOD uitkwamen, 84 procent van hun box-office-opbrengst maakten in de eerste drie tot zes weken.
Voor zes van Universals 2021-films die een grootschalige bioscooprelease kregen, blijft dat cijfer ongewijzigd. Nochtans waren Nobody, The Forever Purge en Spirit Untamed na drie weken al beschikbaar op VOD en F9 na 31 dagen.
The Boss Baby: Family Business verscheen zelfs tegelijkertijd in de bioscoop en op de streamingdienst Peacock. Enkel M. Night Shyamalans Old is voorlopig enkel op het grote scherm te zien. Candyman, Universals zevende grootschalige bioscooprelease van 2021, speelt nog niet lang genoeg om mee te rekenen.
Het lijkt er dus op dat het bioscoopgedrag van Amerikanen niet beïnvloed is door de snellere beschikbaarheid van films op andere platformen. Het omgekeerde geldt echter ook.
Zo doet Old het niet beter dan andere Universal-films omdat hij nog niet op VOD beschikbaar is en bracht F9 niet meer op omdat hij twee weken langer exclusief in de zalen liep. Ook The Boss Baby: Family Business kreeg geen box-officeboost door zijn simultane bioscoop- en streamingrelease.
De window van drie weken tussen de bioscoop- en VOD-releases lijkt met andere woorden het perfecte evenwicht te zijn, tenminste voor Universal.
Bron: IndieWire