08.10.2020
Heeft de Amerikaanse bioscoopsector zelf bijgedragen aan de huidige noodsituatie?
Door de coronacrisis is de Amerikaanse bioscoopsector er slecht aan toe. In een opiniestuk van de entertainmentnieuwssite IndieWire wordt echter geopperd dat de bioscopen zelf hebben bijgedragen aan hun huidige situatie, maar anderen de schuld geven.
Zo besliste de keten Cineworld onlangs om al zijn Britse en Amerikaanse filialen te sluiten. CEO Mooky Greidinger gaf als verklaring het uitstel van No Time to Die naar volgend jaar en het feit dat de bioscopen in New York nog steeds gesloten zijn.
Volgens IndieWire slaat dat nergens op omdat James Bond-films bijna tachtig procent van hun geld buiten de VS opbrengen en omdat New York goed is voor misschien vijf procent van de globale box-office.
Bovendien investeerden distributeurs veel geld om The War with Grandpa in de Amerikaanse zalen uit te brengen en Saint Maud in de Britse, maar hebben ze door de sluiting van Cineworld plots veel minder bioscopen om de films in te vertonen.
Verder stelt IndieWire enkele zaken in vraag die de Amerikaanse bioscopen als waar beschouwen, bijvoorbeeld dat bioscoopbezoeken een cruciaal onderdeel zijn van het sociale leven.
Het bioscoopbezoek in de Verenigde Staten zit echter al jaren in dalende lijn. In 2019 werden er ongeveer 1,24 miljard tickets verkocht, vergeleken met 1,41 miljard in 2009 en 1,458 miljard in 1999.
Daarnaast gaan de Amerikaanse bioscopen ervan uit dat de studio’s hen evenveel nodig hebben als de studio’s hen. Door de opkomst van streamingplatformen en de groei in andere afzetmarkten zoals China hebben de studio’s echter alternatieven buiten de VS.
IndieWire vindt ook dat de studio’s te lang hebben vastgehouden aan de traditionele wachttijd van negentig dagen tussen de bioscoop- en VOD-release van een film.
Door de coronacrisis hebben AMC en Universal een deal hebben gesloten om bioscoopfilms na minstents 17 dagen op video-on-demand uit te brengen, waardoor de traditionele wachttijd mogelijk voorgoed tot het verleden behoort.
Als de andere biocoopketens eerder hadden onderhandeld, hadden ze misschien nog een deal kunnen sluiten rond een wachttijd van 45 tot 60 dagen. Nu kunnen ze door het gebrek aan films bijna niet anders dan dezelfde deal te sluiten als AMC.
Bron: IndieWire