25.07.2023

Haunted Mansion: Stijlloze spookhuiskomedie voor en door Disney-bonzen (recensie)

De bekende Disneyland-attractie Haunted Mansion opende in 1969 en bleek zeer populair bij pretparkbezoekers. Een eerste film gebaseerd op ride, met Eddie Murphy in de hoofdrol, kwam in 2003 uit op enkele maanden van Pirates of the Caribbean. Nadien leek het er even op dat Guillermo del Toro een volgende bioscoopbewerking zou maken, maar uiteindelijk koos Het Huis van de Muis voor Justin Simien. Disney zal tevreden zijn met het resultaat, want de Dear White People-regisseur is hondstrouw aan de attractie gebleven.

Het verhaaltje wil vooral de bekende elementen van de attractie combineren, maar Simien en zijn scenarist Katie Dippold hebben wel geprobeerd om er een beetje ernstig drama in te steken. Ben (LaKeith Stanfield), een voormalige wetenschapper die zijn vrouw verloren heeft, wordt ingehuurd door een alleenstaande moeder (Rosario Dawson) en haar zoontje. Het zou immers spoken in hun nieuwe huis. Omdat de spoken al wie het huis betreedt ook elders belagen, zijn ze genoodzaakt om er extra specialisten bij te halen: een medium (Tiffany Haddish), een priester (Owen Wilson) en een historicus (Danny DeVito).

Een eerste probleem is dat Simien zijn horrorkomedie te ernstig heeft gemaakt. Haunted Mansion wil immers tijdens rustmomenten het rouwproces aankaarten. Een beetje vreemd voor een film die grotendeels pretentieloze fun brengt. Een andere hindernis is de mix van flauwe humor en slapstick waarmee Simien weinig aanvangt. Van enige satirische ingrepen à la Dear White People is geen spoor.

Simien is hier duidelijk een huurling geweest. De casting is ongeveer het enige waar hij zijn stempel op heeft kunnen drukken. Haunted Mansion ziet er in de eerste plaats uit als een lange commercial voor (en door) studio-bonzen: stijlloos en zonder originaliteit. En dan hebben we het nog niet gehad over het meest angstaanjagende element: de spuuglelijke CGI.

In de tweede film gebaseerd op de bekende pretparkattractie van Disney trommelt een alleenstaande moeder (Rosario Dawson) een groep specialisten op om de spoken in haar nieuw huis te verjagen. Voor fans van familiekomedies met een vleugje horror à la Ghostbusters.

Regie Justin Simien
Cast LaKeith Stanfield, Rosario Dawson, Owen Wilson
Speelduur 2u03