20.07.2022

H4Z4RD: Dimitri Vegas staat zijn mannetje in Jonas Govaerts’ geflipte genre-experiment (recensie)

H4Z4RD, de tweede langspeelfilm van Welp-regisseur Jonas Govaerts, begint relatief rustig, met Noah (Dimitri ‘Vegas’ Thivaios) die met zijn pronkbeest, een goudkleurige Lexus, zijn vriendin en dochter afzet. Wanneer hij zijn geflipte neef Carlos (Jeroen Perceval) – vers uit de gevangenis – helpt met een deal, gaan de poppen echter aan het dansen.

Het interessantste aan deze roadmovie/buddy comedy/coming-of-age-drama/zwarte komedie is het pimpen van het arthouseconcept van een huis clos in een wagen à la Locke tot een commerciële actiekomedie. De camera en dus ook de toeschouwer lijken wel gegijzeld door de Lexus, een letterlijk en figuurlijke gouden kooi die zelf een hele levenscyclus doormaakt. Dat dwingt Govaerts tot zeer creatieve beslissingen die best indruk maken.

Die gulzigheid in het creatieve vind je ook terug in het spelen met genres en toonaarden: van een Dick Maas-achtige komedie over een absurde misdaadfilm tot een zuivere thriller. Govaerts laat zich daarbij de invloeden van Joel en Ethan Coen, Sam Raimi, Quentin Tarantino, Luc Besson, Edgar Wright, Guy Ritchie en zelfs John Landis en Jonathan Demme welgevallen. En toch is H4Z4RD een monstertje met een eigen identiteit.

Van dat wezen moet je geen subtiliteit verwachten. De vulgariteit van Percevals Carlos, een hoogst merkwaardig Frank Lammers-nummertje en een ongeziene seksscène hebben een hoog Flodder-gehalte. Je neemt het er echter allemaal bij omdat Govaerts zich zeer inventief opstelt.

Of je van de film zal genieten, hangt een beetje af van hoe open je staat voor gekke genre-experimenten die het concept ‘goede smaak’ met de sloopkogel bewerken. Hoe dan ook, H4Z4RD kan na Welp opnieuw gelden als een stevig visitekaartje voor Govaerts op de internationale markt. Hetzelfde kan trouwens gezegd worden over hoofdrolspeler Dimitri Vegas, die naast een uitzinnige Perceval best zijn mannetje staat.

Welp-regisseur Jonas Govaerts trekt alle registers open in deze gekke actiekomedie over een onvolwassen vader (Dimitri Vegas) die in zijn gepimpte Lexus een dag optrekt met zijn geschifte neef (Jeroen Perceval). Locke, maar dan in Adil & Bilall-stijl.

Regie Jonas Govaerts
Cast Dimitri Vegas, Jeroen Perceval, Frank Lammers
Speelduur 1u30