25.08.2021

Gunpowder Milkshake: Een feministische John Wick-variant (recensie)

Het was slechts een kwestie van tijd voordat men een John Wick-filmuniversum zou creëren waarin vrouwen centraal staan. De Israëlische regisseur Navot Papushado gaat meteen tot het uiterste en laat de slachtpartijen uitdraaien op een ware genderoorlog. Gunpowder Milkshake wordt daarom ‘een feministisch actiefilm’ genoemd, maar dat kun je al even ernstig nemen als de knokpartijen.

Het verhaal draait rond Sam (Karen Gillian) die net zoals haar moeder (Lena Heady) voor het veeleisende beroep van huurmoordenares heeft gekozen. Ze werkt voor The Firm, een organisatie met een raad van bestuur die exclusief uit oude mannen bestaat. Wanneer een onverlaat geld steelt van het bedrijf, moet Sam in ware Nikita-stijl de poen recupereren en de dief elimineren. Haar geweten begint haar echter parten te spelen en niet veel later wordt Sam wordt vogelvrij verklaard. Bovendien moet ze babysitten op een prille tiener.

Het hitman-subgenre raakt door de vele titels – Hitman, de John Wick-serie, Atomic Blonde, Polar, Nobody om maar enkele te noemen –  sneller versleten dan men denkt. Iedereen plundert van elkaar en men moet al heel creatief uit de hoek komen om een originele variatie op de standaardverhaallijnen te bedenken. ‘De hitman die het doelwit wordt van zijn vroegere opdrachtgevers’ en ‘de killer die zich moet ontfermen over een kind’ werden reeds eindeloos herkauwd. Papushado is al even lui als veel van zijn collega’s en mixte die twee verhaallijnen eenvoudigweg alsof hij nog nooit van Point Blank, Léon en Gloria had gehoord.

Toch gaat Gunpowder Milkshake nooit vervelen omdat de scenarist-regisseur voor de kolderieke aanpak van Shoot ‘Em Up koos. Een voorbeeld: een idiote killer die zich net te goed heeft gedaan aan lachgas, komt op de vreselijkste manier – maar wel schaterlachend – aan zijn einde. Vooral in het eerste uur verzint Papushado enkele hilarische vechtscènes die je helemaal in de sfeer brengen. In het tweede uur droogt zijn inspiratie enigszins op, maar dat kan je hem vergeven, want de gestileerdheid van de film houdt alles overeind. De kleurrijke neonlook ziet er echt geweldig uit.

Zeker te pruimen als dwaas kijkvertier.

Het hitman-subgenre krijgt een gestileerde, cartooneske en feministische draai in deze actiefilm over een huurmoordenares (Karen Gillian) die een jonge tiener beschermt tegen een legertje bloeddorstige mannen. Voor de fans van Shoot ‘Em Up en John Wick.

Regie Navot Papushado
Cast Karen Gillan, Lena Headey, Carla Gugino
Speelduur 1u54