Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

27.04.2019

Guillermo del Toro geeft uitgebreide regietips

door Vertigo

In een gesprek met Alec Baldwin tijdens het Tribeca Film Festival heeft regisseur Guillermo del Toro zijn manier van regisseren toegelicht.

“Volgens sommige mensen moet een regisseur alles onder controle hebben,” zei hij, “maar wat mij betreft moet hij mogelijkheden zien op crisismomenten.” Als voorbeeld haalde hij een bepaalde draaidag van The Shape of Water aan waarop de weersomstandigheden tegenzaten.

“We waren klaar net toen de zon opkwam,” zei hij. “Daar houd ik van daarvoor doe ik het. Als ik een draaidag over heb, is er iets fout gelopen. Je moet in tijdsnood raken. Echte kunst en vrijheid ontstaan enkel als er grenzen en structuur zijn. Zonder zou je gek worden.”

Toch moet je volgens del Toro de cast en crew het gevoel geven dat er tijd zat is. “Je mag ze niet opjagen ook al moet je om drie uur ’s namiddags afronden en is het al half twee,” zei hij.

Wat del Toro betreft zijn de regisseur en acteurs de eenzaamste mensen op de set. Daaruit heeft hij geleerd dat hij met elke acteur een unieke band heeft, afhankelijk van hun noden en voorkeuren.

“Ik geef hen allemaal een acht tot tien pagina’s lange biografie van hun personage,” zei hij. “Daarin schrijf ik wat ze eten, drinken, naar welke muziek ze luisteren en waar ze wel en niet van houden. Bovendien vertel ik hen een geheim dat ze tegen geen enkel castlid mogen zeggen, iets dat dus tussen ons blijft.”

Dat slaat echter niet bij iedereen aan. Zo besloot The Shape of Water-acteur Richard Jenkins om er geen gebruik van te maken omdat hij van scène tot scène wou bekijken hoe hij zijn personage zou benaderen en er niet bij wou stilstaan.

Del Toro raadde aspirant-regisseurs aan om niet alleen inspiratie te putten uit cinema. “Ik heb videogames ontwikkeld, animatieseries gemaakt en uit alles iets geleerd,” zei hij.

Ook het dagelijkse leven kan aldus hem een leerschool zijn. “Regisseurs zijn eigenlijk sociaal incapabele spionnen die menselijk gedrag bestuderen omdat daar drama uit voortkomt,” zei hij.

“Je vindt het voor een verkeerslicht, terwijl je iemand make-up ziet aandoen, een boterham eten of van radiozender veranderen. Een regisseur zou zich niet mogen vervelen terwijl hij in de rij staat te wachten aan een toonbank. Hij moet altijd aan het kijken zijn.”

Del Toro kreeg het idee voor The Shape of Water toen hij op jonge leeftijd Creature from the Black Lagoon bekeek. Een remake van een klassieke monsterfilm ziet hij echter niet zitten omdat hij liever vreemdere dingen maakt.

“Ik denk niet dat ik een normale film kan maken,” zei hij. “Zelfs mijn commercieelste films bevatten vreemde elementen. Ik probeer altijd nieuwe dingen uit.”

“Als je honderd jaar aan cinema geabsorbeerd hebt, is je eerste instinct om de traditie in stand te houden,” vervolgde hij. “Je moet je echter afvragen wat je anders kan doen. Hoe ouder je wordt, hoe meer je van de norm wil afwijken. Ik weet dus niet of iemand mij een klassiek monster zou toevertrouwen.”

Bron: EW