25.07.2018
Groeit historisch epos Redbad uit tot grootste Nederlandse flop ooit?
Het historische epos Redbad van regisseur Roel Reiné is op weg een van de grootste box-office-flops in de Nederlandse geschiedenis te worden. De film kostte 8 miljoen euro en lokte tot nu toe nog geen 40.000 bezoekers, goed voor een schamele 332.785 euro.
Voor Reiné’s vorige film Michiel de Ruyter werden ongeveer 800.000 tickets verkocht en de makers hadden ditmaal op minstens de helft daarvan gerekend. Producent Klaas de Jong noemt de opkomst voor Redbad “teleurstellend” en zijn sales agent Daniëlle Raaphorst reageerde ook verslagen.
“We waren al voorzichtig met onze schatting omdat de Nederlandse film sinds Michiel de Ruyter wat bioscoopbezoek betreft onder druk staat,” zei ze. “Maar dit lage aantal hadden wij uiteraard niet verwacht. Het is erbarmelijk.’’
De Jong denk dat het mooie zomerweer er voor iets tussen zit. “We beleven nu de beste zomer sinds jaren,” zei hij, “en dat gaat altijd ten koste van het bioscoopbezoek. Ook andere titels, onder meer de grote kaskrakers uit Hollywood, lijden daaronder.’’
Ook het WK voetbal zou de film de das mee om gedaan hebben. “Kijk, als Nederland had meegedaan hadden wij de film nooit in juni uitgebracht,” zei de Jong. “Maar wij hebben onderschat dat het WK toch zo zou aanslaan in Nederland. Daardoor hadden veel potentiële geïnteresseerden niet de urgentie om de film meteen te gaan zien. Men beseft niet dat zo’n productie meteen moet scoren in de bioscoop. Anders halen de exploitanten de film uit de zalen, wat nu met ons is gebeurd.’’
Volgens De Jong en Raaphorst kan de home entertainment-release echter nog veel goedmaken en inmiddels werd de film al aan tientallen andere landen verkocht. “Een film als Redbad gaat zeker twintig jaar mee op allerlei platforms, zoals video on demand en televisiezenders,” zei de Jong. “Om nu van een verliesgevend project te spreken, is ongepast. Deze film gaat heel lang mee.’’
Raaphorst wijst wel op mogelijke problemen voor de Nederlandse cinema, waar er sowieso van langs om minder belangstelling voor is. “Het is zeer de vraag of producenten als Klaas de Jong in de toekomst nog wel een dergelijk groot risico willen lopen,” zei ze. “Terwijl de belangstelling voor Redbad in het buitenland toch behoorlijk is.’’
Bron: AD