16.02.2022

Great Freedom: Grensverleggende gevoelens achter tralies (recensie)

Tijdens WO II werden homoseksuelen in Duitsland vervolgd. Na de oorlog verging het hen daar al niet veel beter. Homoseksualiteit bleef nog tientallen jaren door de Duitse wet verboden en gepenaliseerd met een celstraf. De onmenselijke behandeling van homo’s in het Duitsland van de periode 1945-1970 vormt de thematiek van Sebastian Meises Grosse Freiheit – in de Belgische zalen uitgebracht als Great Freedom.

Hans Hoffman (Franz Rogowski) wordt voor de zoveelste maal opgepakt omdat hij in toiletten naar een sekspartner zoekt. Tijdens de oorlog zat hij ook al in een kamp. Hoe bikkelhard zijn leven ook is, hij begint het allemaal enigszins normaal te vinden. De enige constante in zijn leven is zijn celmaat Viktor Bix (Georg Friedrich), een homofobe moordenaar met wie hij na een tijdje een diepe vriendschap ontwikkelt.

Meise wipt meermaals van heden naar verleden en terug, maar zijn camera verlaat amper de gevangenis. Daardoor krijg je de indruk dat er in de 25 jaar die het verhaal beslaat weinig verandert omdat voor de gevangenen de tijd blijft stilstaan. De cineast laat de buitenwereld ook zo weinig mogelijk zien omdat voor Hans het leven buiten de cel niet bestaat. Echte liefde beleeft Hans ook enkel in de strafinrichting, terwijl seks meer iets is van de buitenwereld.

Natuurlijk is de titel ironisch bedoeld. Hij verwijst naar de vrijheid waar Hans naar snakt, maar niet echt kent. Grosse Freiheit is echter ook een wijk in de rosse buurt van Hamburg, waarmee Meise refereert naar Hans’ seksuele verlangens. De film als een pure lgbtq-film omschrijven is hem trouwens onrecht aandoen. Hij handelt niet alleen over homoseksualiteit, maar ook over het ontzeggen van basisrechten in een zogenaamde democratische staat.

In Duitsland, waar homofilie tot niet zo lang geleden strafbaar was, belandt de jonge Hans omwille van zijn geaardheid keer op keer in de gevangenis. Daar wordt een homofobe crimineel gaandeweg zijn beste vriend. In het verlengde van de theaterverfilming Bent.

Regie Sebastian Meise
Cast Franz Rogowski, Georg Friedrich, Anton von Lucke
Speelduur 1u57