10.08.2023

Gran Turismo: Flitsende races, slippend drama in gameverfilming van District 9-regisseur Neill Blomkamp (recensie)

Nadat verschillende projecten – waaronder een Alien-sequel – in het water vielen, had District 9-regisseur Neill Blomkamp dringend een hit nodig. Daarom zei hij ja tegen Gran Turismo, een biopic/racefilm die oorspronkelijk geregisseerd ging worden door Top Gun: Maverick-maker Joseph Kosinski. Het resultaat zal Blomkamp waarschijnlijk terug op de kaart zetten, maar zijn vingerafdrukken zijn er amper op te bespeuren.

De film verhaalt vier jaar uit het leven van de jonge Brit Jann Mardenborough (Archie Madekwe). In 2011 was hij helemaal bezeten door de PlayStation-videogame Gran Turismo, het meest realistische racespel aller tijden. Een slimme Nissan-marketeer (Orlando Bloom) had het briljante idee om de game te promoten via de Nissan GT-Academy, een wedstrijd die de beste Gran Turismo-spelers de kans gaf om daadwerkelijk plaats te nemen in een racewagen. Madenborough, die op zijn 19e nooit eerder in een bolide had gezeten, kwam als de beste van zijn reeks uit de bus en kon zich plaatsen voor een Race Camp, waarna hij kon meedingen in internationale races zoals de 24 uur van Le Mans.

Mardenboroughs relaas is opmerkelijk en verdiende zeker aandacht. Het script volgt alle hoogtepunten van de jongeman in zijn streven een echte racer te worden. Omwille van verhalende redenen echter niet in chronologische volgorde. Een pure opeenvolging van de feiten was waarschijnlijk saai geweest en dus werd een incident naar voren geschoven, zodat men kon eindigen met een meer heroïsche koers.

Het scenario werd helaas ook opgesmukt met clichématig melodrama en banale dialogen. Om Mardenborough een familiaal drama te geven, komt hij in conflict met papa Steve (Djimon Hounsou), een voormalige professionele voetbalspeler die zijn neus ophaalt voor de ‘luie’ hobby van zijn zoon. Op de racetrack is het zijn trainer en mentor (David Harbour) die met een innerlijk conflict werd opgezadeld, zodat Mardenboroughs daarvan kan leren. Ten slotte werd er ook een romance toegevoegd, maar die is zo verwaarloosbaar dat je je afvraagt waarom die in de film zit.

De actie in Gran Turismo is beslist vlot en spectaculair in beeld gebracht, maar de scenaristen wisten niet hoe ze van Mardenboroughs verhaal fascinerende konden maken. Blijkbaar vonden ze dat er in de persoonlijkheid van hun held te weinig drama stak. Ze hadden een voorbeeld moeten nemen aan een film zoals Moneyball. Daar zit geen melodrama, noch actie in, maar boeit door een oprecht verhaal en krachtige dialogen. Die film werd echter geschreven door de grote Aaron Sorkin, terwijl Gran Turismo het moest stellen met de scenaristen van Paranoia en Creed III.

District 9-regisseur Neill Blomkamp brengt in deze biopic het spectaculaire verhaal van Brit Jann Mardenborough, de jonge topspeler van het Gran Turismo-videogame die via een Nissan-wedstrijd een echte racer wordt. Voor de fans van Days of Thunder.

Regie Neill Blomkamp
Cast David Harbour, Orlando Bloom, Archie Madekwe
Speelduur 2u14