Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

23.10.2025

Gen Z wil minder seks en meer animatie op het (grote) scherm, maar cinema blijft populair

door Vertigo

Volgens een nieuw rapport van het UCLA Center for Scholars & Storytellers willen jongeren vandaag minder seks en meer animatie op het scherm. Het jaarlijkse Teens & Screens-onderzoek, getiteld Get Real: Relatability on Demand, peilt naar de mediagewoontes van 1.500 Amerikanen tussen 10 en 24 jaar en wijst op een opvallende verschuiving in de voorkeuren van Generatie Z.

De bevindingen tonen aan dat jongeren authenticiteit, herkenbaarheid en vriendschap verkiezen boven romantiek en sensatie. Liefdesverhalen blijken hun aantrekkingskracht te verliezen: 60,9 procent van de respondenten wil dat romantische relaties “meer over vriendschap dan over seks” gaan, terwijl 48,4 procent vindt dat er “te veel seks en seksuele inhoud” in films en series zit. Love triangles en toxische relaties worden als de meest vervelende clichés beschouwd.

Animatie daarentegen zit in de lift. Het aandeel jongeren dat animatie verkiest boven live-action steeg van 42 naar 48,5 procent, een trend die zich ook bij de oudere groep (19-24 jaar) doorzet. Klassieke titels als SpongeBob SquarePants, Stranger Things, Wednesday en Spider-Man prijken bovenaan de lijst van favoriete series en films.

Ondanks de opmars van sociale media blijft de bioscoopervaring belangrijk. Meer dan de helft van de ondervraagden bespreekt films en series vaker met vrienden dan onlinevideo’s, en “naar de film gaan” werd opnieuw verkozen tot favoriete weekendactiviteit — als geld geen rol speelde. Toch kijkt 80 procent geregeld via YouTube of TikTok in plaats van op televisie of in de zaal.

Inhoudelijk willen jongeren vooral verhalen over mensen “zoals zijzelf”. Ongeveer 60 procent verlangt meer representatie van vriendschappen — ook tussen verschillende of hetzelfde geslacht — en waardeert “gezonde conflictoplossing” op het scherm. Volgens de onderzoekers markeert het rapport een duidelijke kentering: waar tienerfilms vroeger draaiden om seks en schandaal, zoekt Generatie Z naar echtheid, herkenbare relaties en gedeelde beleving.