21.05.2024

Furiosa: A Mad Max Saga: Geen Fury Road, maar ook geen complete teleurstelling (recensie)

Het was uitkijken naar de vijfde film in het Mad Max-universum, zeker na Fury Road. Maar kon Furiosa überhaupt dat meesterwerk in het actiegenre overtreffen? Helaas niet. Deze Mad Max Saga is een groots spektakel, maar stelt enigszins teleur.

De film is opgesplitst in verschillende hoofdstukken. De eerste zijn toegewijd aan de evolutie van tiener-Furiosa, die uit een oase gekidnapt wordt door clanleden van warlord Dementus. Dit is meteen het beste gedeelte van de film. Het middenstuk focust meer op het conflict tussen Dementus en Fury Road-slechterik Immortan Joe, en plaatst Furiosa meer op de achtergrond. In de laatste hoofdstukken komt ze terug als de protagonist om het wraakverhaal af te ronde.

In vergelijking met het perfect gestructureerde Fury Road komt de epische opzet van Furiosa eerder gefragmenteerd over, waardoor de film minder gestroomlijnd aanvoelt. Bovendien is de jongere Furiosa niet zo intrigerend als de versie uit Fury Road. Dat Miller ongeveer dertig jaar uit het leven van zijn heldin vertelt, zorgt er bovendien voor dat hij soms snel schakelt tussen grote sequenties. De regisseur hanteert ook veel meer computereffecten dan in de vorige film, wat afbreuk doet aan het realisme van de reeks.

Laat dit de pret echter niet drukken. Een mindere Mad Max-episode is nog altijd beter dan 95 procent van de hedendaagse actiecinema. Je zult je amuseren, maar je moet wel je verwachtingen wat temperen.

George Miller tekent voor een een spectaculaire prequel op Fury Road, waarin hij zich focust op hoe Furiosa een vechtmachine werd. Enkel te vergelijken met de vorige Mad Max-films.

Regie George Miller
Cast Anya Taylor-Joy, Chris Hemsworth, Paul Burke