15.01.2022
Francis Ford Coppola gebruikte maffiapraktijken om The Godfather-ontslag te voorkomen
Francis Ford Coppola heeft teruggeblikt op de woelige shoot van The Godfather, die in 2022 vijftig kaarsjes uitblaast. De regisseur lag tijdens de opnames voortdurend in de clinch met Paramount en stond constant op het punt om ontslagen te worden.
“Ik weet nog dat ik naar de Oscars keek met mijn vriend Martin Scorsese en toen ik een Oscar won voor het script van Patton zei hij: ‘Wel, ik denk dat ze je nu niet onmiddellijk zullen kunnen ontslaan.'” vertelt Coppola. “Dat heeft me gered en elke week werd ik door iets anders gered.”
Coppola moest onder meer knokken om Marlon Brando te casten als Don Vito Corleone. De studio verkoos Ernest Borgnine en was aanvankelijk niet onder de indruk van Brando.
“Na Marlons eerste draaidag deed het gerucht de ronde dat ik zou ontslagen worden,” zegt de regisseur. “Paramount vond dat een scène met Don Corleone te donker was, waardoor je hem amper kon zien, en dat hij teveel mompelde.”
“Ik vroeg de studio om me nog een kans te geven aangezien het Marlons eerste dag was,” vervolgt hij. “De studio weigerde en toen zei iemand dat ze me geen toestemming gaven omdat ze me het weekend erop zouden vervangen door een andere regisseur.”
Uiteindelijk liet Coppola zich door Michael Corleone (Al Pacino) inspireren en behield zijn positie door al zijn tegenstanders uit te schakelen. “Ik heb onmiddellijk alle leden van mijn team die aan het lobbyen waren om me te ontslaan zelf de laan uitgestuurd,” zegt hij. “Vervolgens heb ik de scène een tweede keer gedraaid.”
De regisseur voegt eraan toe dat hij gedurende de hele shoot geen macht had en noemt de ervaring een nachtmerrie. Wat The Godfather: Part II betreft, had Coppola de touwtjes echter stevig in handen.
“Veel mensen beweren dat je optimaal presteert wanneer je onder druk staat,” zegt Coppola. “Daar ben ik het niet mee eens. The Godfather: Part II was een grotere, complexe en moeilijke film om te maken, maar niemand kon me te ontslaan. Ik had veel macht en ik was de baas. Het was een van de vlotste producties waar ik ooit aan heb meegewerkt.”