Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

24.09.2014

Filmisch Brooklyn

door Jimmy Van der Velde

Naast Tom Hardy, Matthias Schoenaerts en James Gandolfini speelt ook Brooklyn een hoofdrol in The Drop. Michaël R. Roskam is natuurlijk niet de eerste cineast die zijn camera in de New Yorkse borough opstelt. Een overzicht aan Brooklynklassiekers.

A Tree Grows in Brooklyn (1945) van Elia Kazan
Elia Kazan, de legendarische regisseur van klassiekers als A Streetcar Named Desire (1951) en On the Waterfront (1954), koos er voor om voor zijn regiedebuut het boek A Tree Grows in Brooklyn van Betty Smith te verfilmen. Het verhaalt vertelt het coming-of-age-relaas van een tienermeisje en haar familie in een arme wijk te Brooklyn. Miserie alom, maar het echte kloppende hart van de film wordt gevormd door het doorzettingsvermogen van het hoofdpersonage.

 

Dog Day Afternoon (1975) van Sidney Lumet
“Attica! Attica!”, de woorden die Al Pacino uit volle borst uitschreeuwt in dit bankroversdrama behoren tot de beste filmquotes uit de geschiedenis. Brooklyn vormt het decor van een op feiten gebaseerde bankoverval tijdens een bloedhete zomerdag. Pacino bewees zich nog maar eens als een van de supertalenten uit de jaren zeventig en de prent kaapte tijdens de Oscars het beeldje voor het beste originele scenario weg.

 

Do the Right Thing (1988) van Spike Lee
Nog zo’n broeierige film die zich onder een loodzware zon afspeelt. Spike Lee leverde met deze kopstoot zijn meesterwerk af, een explosieve rassencocktail die de vinger op de wonde legt van een essentiele maatschappelijke problematiek. Discriminatie leidt tot haat, haat leidt tot geweld en geweld leidt tot chaos in de straten van Brooklyn. “Stay Black!

 

Goodfellas (1990) van Martin Scorsese
Zonder twijfel de grootste klassieker die zich in de straten van het beruchte New Yorkse stadsdeel afspeelt. Henry Hill, een jongeman uit Brooklyn, heeft maar een droom en dat is een gangster worden. Scorsese weet perfect de ziel van de Italiaanse wijken te vatten, het misdaadmilieu en de gewelddadige ambities die op de straat leven.

 

Little Odessa (1994) van James Gray
Net als Elia Kazan begaf James Gray zich naar Brooklyn voor zijn allereerste film. De koelbloedige huurmoordenaar Joshua keert in Little Odessa terug naar het huis waar hij is opgegroeid om een opdracht uit te voeren. Daar wordt hij geconfronteerd met zijn dysfunctionele familie en met zichzelf.

 

Pariah (2011) van Dee Rees
Een minder bekend Brooklyn-pareltje dat hier de bioscopen mistte. Het sociale drama kijkt hoe het jonge Afrikaans-Amerikaans meisje Alike haar identiteit als lesbienne tracht te aanvaarden. Niet gemakkelijk in een gemeenschap waar dat nog steeds als een huizenhoog taboe geldt. Het ontdekken waard.

 

@TheJimeister