Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

15.04.2021

Filmfestival Rotterdam sluit 50e editie af met fysiek en online programma in juni

door Vertigo

International Film Festival Rotterdam (IFFR) sluit de 50e editie af met een feestelijke finale van 2 tot en met 6 juni. On demand-vertoningen lopen door tot en met 9 juni.

Het festival nodigt het publiek uit voor een online en fysiek programma. Dankzij de hybride vorm kunnen bezoekers in Nederland via IFFR.com on demand van het filmprogramma genieten, terwijl filmliefhebbers ook welkom zijn in bioscopen in Rotterdam en de rest van het land. Hierbij worden de geldende corona-maatregelen in acht genomen.

Naast het nieuwe programma Harbour bestaat de juni-editie uit de programma’s Bright Future, Cinema Regained en Short & Mid-length, met een feestelijke selectie openluchtvertoningen van IFFR-klassiekers.

Het programma Art Directions is de kroon op het fysieke aanbod. Het biedt live voorstellingen, virtual reality, een reizende installatie en jubileumspecials; een welkome gelegenheid om deze afsluiting van de jubileumeditie samen fysiek te vieren.

“We zien dat de maatregelen voorzichtig versoepelen en kijken er vol trots naar uit om in juni tijdens de afsluiting van onze 50e editie een ode aan de cinema te brengen,” zegt festivaldirecteur Vanja Kaludjercic.

“Als de bioscopen open zijn, vertonen wij films op het grote doek en staan wij klaar om het publiek te verwelkomen. Net als in februari zijn wij via IFFR.com ook online aanwezig, met ons filmprogramma en nagesprekken met de makers.”

“We staan te popelen om het veelzijdige programma te vertonen aan het publiek: van verloren gewaande cinematografische hoogstandjes in Cinema Regained tot de debuutfilms van nieuw talent in Bright Future − en natuurlijk ons nieuwe hoofdprogramma Harbour.”

“Verder presenteren wij in Art Directions een eclectische mix van in opdracht gemaakte performances en installaties. We bieden ons publiek nieuwe vensters op de wereld in een breed en gevarieerd programma.”

Harbour

Tijdens de juni-editie beleeft het nieuwste en grootste IFFR-programma Harbour zijn vuurdoop. Met een naam die verwijst naar de essentie van Rotterdam, vormt Harbour een veilige thuishaven voor de grote verscheidenheid aan hedendaagse films die te zien zijn op het festival.

Onder de vlag van Harbour beleeft Dune Dreams, het speelfilmdebuut van de Franse filmmaker Samuel Doux, zijn wereldpremière.

The Blue Danube is de nieuwste speelfilm van de Japanse regisseur en Tiger Award-winnaar Ikeda Akira. Het is de eerste keer dat deze film, over de verstikkende Japanse bureaucratie, wordt vertoond in Europa.

De debuutfilm van de Braziliaanse filmmaker Júlio Bressane werd uitgebracht in 1967. Hij keert terug naar IFFR met Capitu and the Chapter.

Ángeles Cruz is een Mexicaanse regisseur van Mixteekse afkomst. In haar debuutfilm Nudo Mixteco maken we kennis met haar geboortedorp.

De Portugese filmmaker Cláudia Varejão is aanwezig met Amor fati, een documentaire over intimiteit en relaties.

In 2011 werd het werk van de Spaanse regisseur Agustí Villaronga geëerd in een IFFR-retrospectief. Met El ventre del mar biedt hij ons een mix van theater en film, geïnspireerd door La Méduse, een schip dat zonk in 1816.

Bright Future

Voor deze speciale editie van het unieke IFFR-programma Bright Future selecteerde elke programmeur van IFFR een debuutfilm. Het resultaat is een eenmalig programma van veertien speelfilms met nieuw filmtalent en toekomstbeloftes, dat tegelijk blijk geeft van de uiteenlopende smaken en interesses van onze programmeurs.

Het programma brengt de wereldpremières van de documentaire Damascus Dreams, van de in Montreal woonachtige filmmaker en beeldend kunstenaar Émilie Serri, BERG, een film die zich afspeelt in de Sloveense bergen en is gemaakt door de Nederlandse theater- en filmmaker Joke Olthaar, en Phoenix, van de hand van de Belgische artiest, muzikant en filmmaker Bram Droulers.

De Indiase filmmakers Pooja Shetty en Neil Pagedar zijn geselecteerd met hun zesdelige sciencefictionkomedie OK Computer. All About My Sisters van de Chinese Wang Qiong beleeft zijn wereldpremière op IFFR in juni.

Cinema Regained

Met Cinema Regained duikt IFFR in de filmgeschiedenis. Het programma presenteert recent gerestaureerde films en werken die een veelzijdigheid aan aspecten van het cinematografische erfgoed belichten.

IFFR heeft voor deze juni-editie voor het eerst zelf meegewerkt aan filmrestauraties. Samen met het Kobe Planet Film Archive is het oude Walt Disney-fragment Neck ‘n’ Neck hersteld. De ontdekking van dit verloren gewaande fragment met het debuut van het personage Oswald, de voorloper van Mickey Mouse, was internationaal groot nieuws.

Ook Sea Palace, een live-action film van de baanbrekende Japanse animator Masaoka Kenzō, is in volle glorie te zien.

Experimentele verkenningen van de cinema zijn een vast onderdeel van Cinema Regained. In juni wordt onder meer Stephen Broomer’s Fat Chance vertoond, een eerbetoon aan Hollywood-bobo Laird Cregar, vol donkere humor.

Careless Crime, de nieuwste film van de Iraanse regisseur Shahram Mokri, brengt de kijker terug naar het Iran van 1978, waar tijdens de vertoning van Masoud Kimiai’s The Deer een bioscoop in brand werd gestoken. Deze daad markeerde het begin van de Iraanse Revolutie. Beide films zijn geselecteerd voor het programma.

Art Directions: jubileumspecials en meer

In het avontuurlijke IFFR-programma Art Directions worden dwarsverbanden gelegd tussen de wereld van de kunst en die van de cinema. In juni gebeurt dit met live voorstellingen, installaties, virtual reality, een pop-upmuseum en een fotografiereeks.

De live voorstellingen in het programma Four Performances verkennen de betekenis van de filmkunst in al haar dimensies. Met makers die we kennen van het kortefilmprogramma van IFFR.

Zo zien we van het in Berlijn woonachtige kunstenaarsduo Pauline Boudry en Renate Lorenz de voorstelling (No) Time. De Duits-Italiaanse beeldend kunstenaar en filmmaker Rosa Barba brengt Voice Engine.

Resetting Birds’ Memories is een voorstelling van de multidisciplinaire Angolese kunstenaar Kiluanji Kia Henda, en de Taiwanese beeldend kunstenaar Su Hui-yu tekent voor Revenge Scenes.

In de theaterwerkplaats UBIK van WORM wordt een VR-programma gepresenteerd. Een van de vier werken betreft de wereldpremière van The Subterranean Imprint Archive, van het Zuid-Afrikaanse duo Francois Knoetze en Amy Louise Wilson.

The Hangman at Home – VR is een productie van de Israëlische filmmakers Michelle en Uri Kranot, en werd bekroond met de Grand Jury Prize for Best VR Immersive Work op de Biënnale van Venetië van 2020.

De selectie omvat ook Image Technology Echoes van de Australische kunstenaar Lauren Moffatt en To Miss the Ending van de Britse kunstenaars David Callanan en Anna West.

De mobiele installatie The Werner − Guerilla Cinema werd gemaakt in samenwerking met Atelier Van Lieshout. Hier kunnen bezoekers op verschillende Rotterdamse locaties plaatselijke cinematografische portretten bekijken.

IFFR Time Machine is een jubileumspecial van Art Directions. In dit pop-upmuseum kunnen bezoekers van de 50e editie van het festival aan de hand van historische foto’s, archiefmateriaal en voorwerpen terugblikken op de festivalgeschiedenis en zich een beeld vormen van de toekomst.

Picture This presenteert het tweede deel van de in februari gestarte fotografieserie van vijftig festivalportretten uit de IFFR-geschiedenis.

Short & Mid-length

Short & Mid-length focust op kunstzinnige cinema en experimentele films, met een selectie van veertig titels voor het juniprogramma.

Vijf compilaties met de nadruk op storytelling vragen de aandacht voor de meest urgente uitdagingen en kansen van nu, waaronder The Trees van de Syrisch-Amerikaanse Ramzi Bashour, The Old Child van de Peruaan Felipe Esparza Pérez en PINPIN van de Argentijns-Nederlandse filmmaker Jaime Levinas.

Verder zijn vijf middellange titels geselecteerd, zoals Bela van de Indiase filmmaker Prantik Basu. Op IFFR 2017 werd zijn bijdrage aan het festival bekroond met een Tiger Short Award.

Short & Mid-length biedt verder het eenmalige programma Dutch Panorama met elf korte films. Hier is onder meer werk te bewonderen van de in Amsterdam wonende Tiger Short Award-winnaar Daniel Jacoby, geselecteerd met No One Cried.

Erik van Lieshout, een bekende naam bij IFFR, is aanwezig met Art Blasé, terwijl van Jasper Coppes Aasivissuit te zien is. Een van de vier films van Short Profile: Pauline Boudry & Renate Lorenz is Moving Backwards, de Zwitserse inzending voor de Biënnale van Venetië van kunstenaarsduo Pauline Boudry en Renate Lorenz. Verder worden Charming for the Revolution, I Want en Silent getoond.

Meer over het juni-programma

Het programma heeft een hybride vorm, met een gelimiteerd aantal online tickets voor publiek in Nederland en het fysieke festival in Rotterdam.

Het fysieke programma is te bezoeken van 2 tot en met 6 juni. On demand vertoningen zijn 72 uur beschikbaar en lopen door tot en met 9 juni. Een geselecteerd aantal films is te zien in bioscopen in Rotterdam en de rest van Nederland.

Daarnaast organiseert IFFR in samenwerking met Rotterdamse Dakendagen en Pleinbioscoop Rotterdam feestelijke openluchtvertoningen op meerdere Rotterdamse locaties.

Het juni-programma wordt de komende weken aangevuld met extra filmtitels, Big Talks en meer. Het volledige aanbod wordt aangekondigd tijdens de IFFR-persconferentie van dinsdag 25 mei, die live te volgen is via IFFR.com.

Meer info over het juniprogramma vind je hier.

Lees meer over: