29.09.2022
Filmfestival Oostende onthult master en openingsfilm 2023-editie
Filmfestival Oostende (FFO) kondigt met trots de Master van de vijftiende editie aan: actrice en theatermaakster Natali Broods. Natali Broods legt met haar thema de focus op de dynamieken binnen families. Het filmfestival, dat voor het eerst in januari plaatsvindt, opent dit jaar met de film ‘The Chapel’ van Dominique Deruddere. Daaraan koppelt FFO een retrospectieve, waarbij je de markantste werken uit zijn oeuvre kan (her)ontdekken.
Master Natali Broods
Natali Broods heeft al heel wat titels op haar palmares staan en mag daar nu ook Master van Filmfestival Oostende aan toevoegen. Broods neemt fier deze rol op tijdens de vijftiende editie van het filmfestival en zet ‘Family Dynamics’ centraal: “Mijn job is al bijzonder gevarieerd an sich, maar Master zijn op het filmfestival van Oostende is wéér even helemaal iets anders. Ik heb echt zin in de intensiteit van die week en ik vind het zelfs jammer dat ik nog zo lang moet wachten. Van zodra ik de vraag kreeg, wist ik welk thema ik wilde. Ik ben erg gefascineerd door dat ongrijpbare van het mens-zijn en de onderliggende verlangens en drijfveren die hiermee gepaard gaan. Het is een bron waaruit je kan blijven putten. Ik moest zelfs niet nadenken om mijn lijstje met tien films te vullen. Alles kwam zo snel dat ik pas na een tijdje dacht “oh nee, wat als ik iets belangrijk vergeten ben?” Het feit dat ik ondertussen zo’n twintig jaar bezig ben, maakt het hele gegeven voor mij extra leuk. Je wordt zelf ook even herinnerd aan alles wat je al verwezenlijkt hebt.”
Na haar studies aan het prestigieuze Herman Teirlinck in Antwerpen, stond Natali Broods meteen op de planken o.a. bij theatergezelschap TG Stan. Broods maakt ook al jaren deel uit van de artistieke kern van De Koe, samen met Willem de Wolf en Peter van den Eede, dat onlangs fusioneerde met Hof van Eede als De Hoe.
Natali Broods debuteerde als negentienjarige in ‘S’ (1998) van Guido Henderickx. In 2003 vertolkte ze één van de hoofdrollen in Tom Barmans ‘Any Way the Wind Blows’ , samen met Matthias Schoenaerts. Vervolgens was ze ook te zien in ‘Een ander zijn geluk’ (2005) van Fien Troch, ‘De helaasheid der dingen’ (2009) van Felix van Groeningen, ‘Hotel Swooni’ (2011) van Kaat Beels en samen met Jérémie Renier in ‘Waste Land’ (2014) van Pieter Van Hees. In 2016 won ze de Ensor voor Beste Actrice in een Bijrol voor de film ‘Galloping Mind’ (2015) van Vandekeybus en in 2018 won ze een Ensor voor Beste Actrice in de film ‘Façades’ van Kaat Beels en Nathalie Basteyns. Broods was ook te zien in tal van televisieseries, zoals ‘Tabula Rasa’ (2017) ‘Over Water’ (2018-2020), ‘De Infiltrant’ (2018), ‘STHLM Requiem’ (2018) en ‘Déjà Vu’ (2021). Haar aankomende projecten zijn de film ‘Skunk’ van Koen Mortier en de Eén-reeks ‘Arcadia’.
Family Dynamics
Natali Broods zoomt met haar thema ‘Family Dynamics’ in op families en de (vaak onzichtbare) dynamieken tussen gezinsleden en de kwetsbaarheid van de onderlinge relaties wanneer deze door intern of externe conflicten onder druk komen te staan: “Het evenwicht en de relatie tussen de verschillende leden van een gezin of familie is vaak broos. Geheimen, verlies, de komst van nieuwe personen… Het zijn maar enkele voorbeelden die de structuur en de dynamieken in de war kunnen brengen. Vaak is het een levenslange oefening om te ontdekken hoe je moet omgaan met de eigen verlangens, laat staan de verlangens van anderen. Jarenlang samenleven met anderen is dan ook geen evidentie.”. Het gezin kan hier worden gezien als een microkosmos, een weerspiegeling als het ware, van wat er in onze bredere samenleving speelt. De onderlinge verhoudingen zijn een onuitputtelijke bron van inspiratie voor veel makers.
Haar Masterselectie bevat tien films, die met een lach en een traan, net zoals in het leven, een inkijk bieden in de menselijke psyche. Master Natali Broods licht alvast een tipje van de sluier met de eerste titels: ‘Festen’ (1998) van Thomas Vinterberg, ‘Queen of Hearts’ (2019) van May el-Toukhy, ‘Melancholia’ (2011) van Lars von Trier en ‘A Woman Under the Influence’ (1974) van John Cassavetes. De overige films worden later bekendgemaakt.
Openingsfilm: ‘The Chapel’
Op vrijdag 27 januari opent het filmfestival traditiegetrouw Vlaams, met de nieuwste film van regisseur Dominique Deruddere: ‘The Chapel’. Deruddere is één van de grootmeesters van de Belgische cinema, bekend van onder andere ‘Wait Until Spring, Bandini’ (1989) en ‘Iedereen beroemd!’ (2000), waarvoor hij een Oscarnominatie voor Beste Buitenlandse Film kreeg. Dominique Deruddere is niet alleen een vaste waarde voor de Vlaamse film, hij was ook meermaals te gast bij Filmfestival Oostende. In 2018 ging zijn documentaire ‘Will Tura: Hoop doet leven’ nog in première in Kursaal Oostende. In 2021 bracht hij hulde aan zijn vriend Arno met ‘Charlatan’, een documentaire over het leven van de magnifique zanger. Deruddere kijkt er naar uit om dit jaar het festival feestelijk te openen: “‘The Chapel’ is mijn meest persoonlijke film tot nu toe. Ik ben dan ook zeer verheugd er FFO mee te mogen openen. Oostende en het festival liggen me nauw aan het hart.”.
‘The Chapel’ vertelt het verhaal van de tweeëntwintigjarige virtuoze pianiste Jennifer Rogers die deelneemt aan de wereldberoemde Koningin Elisabethwedstrijd. Tijdens de wedstrijd worden de twaalf finalisten zeven dagen lang afgezonderd in de ‘Muziekkapel’, zonder enig contact met de buitenwereld. De film volgt Jennifer, die lijdt aan de stress van de competitie en het sociaal isolement en volledig de pedalen kwijt raakt.
Voor zijn tiende fictiefilm verzamelde Deruddere een ensemble van Vlaams talent. De jonge Antwerpse belofte Taeke Nicolaï (‘Yummy’) neemt de hoofdrol voor haar rekening terwijl Kevin Janssens (‘De Patrick’, ’Twee Zomers’) en Ruth Becquart (‘Clan’, ‘Chaussée d’Amour’) de vader- en moederrol vertolken. Andere Vlaamse toppers zijn Ina Geerts (Muidhond), Tine Reymer (‘De Premier’), Willy Thomas (‘De Premier’), Josse De Pauw (‘De Patrick’) en Abigail Abraham (‘Kom hier dat ik u Kus’). Voor de rollen van de laureaten koos Dominique voor internationaal talent met o.a. de Oekraïense Zachary Shadrin, de Britse Yumiko Funaya en de Franse Anton Kouzemin en Thomas Silberstein.
Een film over één van de meest prestigieuze wedstrijden ter wereld en de combinatie van zowel een nationaal als internationale cast en crew geven de film een grote internationale uitstraling.
Naast de openingsfilm, kan ons publiek tijdens FFO ook een aantal van Deruddere’s markantste werken herontdekken tijdens een retrospectieve. FFO brengt ‘Crazy Love’ (1987), ‘Wait Until Spring, Bandini’ (1989), ‘Iedereen Beroemd!’ (2000), ‘Hombres Complicados’ (1998) en ‘Brussels By Night’ (1983) van regisseur Marc Didden waar Deruddere debuteerde als regie assistent, terug naar het grote doek. Een unieke kans om deze Vlaamse klassiekers in optimale omstandigheden te ervaren.
Festivalpas en Vrienden van FFO
Wie het festival ten volle wil beleven kan zoals altijd terug rekenen op een festivalpas, waarmee je onbeperkt naar alle films kan. Onze festivalpas is het perfecte accessoire voor de toegewijde filmliefhebber voor slechts 39 euro als Early Bird of 49 euro vanaf 1 januari. Ben je jonger dan 26? Dan betaal je 29 euro.
Nieuw dit jaar is onze Vrienden van FFO-formule. Vrienden van FFO zetten mee hun schouders onder het festival en genieten van exclusieve voordelen. Vriend worden kost 350 EUR per jaar en 550 EUR voor 2 personen. Dankzij deze bijdrage kan het festival jaarlijks een vernieuwend en divers programma brengen, waarbij we jong en gevestigd talent een duwtje in de rug geven. In return leer je like-minded cinefielen kennen, geniet je van heel wat voordelen en word je uitgenodigd voor verschillende exclusieve events zoals de openingsavond en slotevent.
De Ensors 2023
Op zaterdag 4 februari vieren De Ensors voor de dertiende keer het talent van de Vlaamse audiovisuele sector in Kursaal Oostende.
Naar analogie met voorgaande editie, zullen tijdens De Ensors 2023 opnieuw genderneutrale acteerprijzen worden uitgereikt voor Beste Acteerprestatie in een Hoofdrol en Beste Acteerprestatie in een Ondersteunende Rol voor zowel films als televisieseries. “Hoewel niet iedereen binnen de sector even enthousiast was over het nieuwe gegeven, en na overleg met De Acteursgilde, willen we doorzetten”, aldus Wim Vanseveren, voorzitter Raad van Bestuur van vzw De Ensors. “Op dit moment zien we dat het aantal vrouwelijke rollen in fictieseries toeneemt, denk maar aan Maaike Cafmeyer die opnieuw in de huid kruipt van Chantal Vantomme tijdens de komische politieserie ‘Chantal’ of Lara Chedraoui, die in de psychologische dramaserie ‘Lost Luggage’ de rol van Samira Laroussa als een dynamische politievrouw met half Marokkaanse roots op zich neemt. Vrouwelijke rollen in fictieseries zitten in de pijplijn. Dit moet een aansporing zijn voor de sector om ook voldoende sterke vrouwenrollen te schrijven in het filmaanbod”.
De Ensors blijven elk jaar innoveren, ook in 2023. In aanloop naar de komende editie, is de reglementering rondom de documentaires gewijzigd. De focus komt te liggen op auteursdocumentaire, een documentaire vertrekkend vanuit de persoonlijke interpretatie, kritiek of visie van de documentaire filmmaker die een eigen kijk biedt op fenomenen, gebeurtenissen of personages in de maatschappij.
Vanwege het grote succes vorig jaar, vindt op zondag 29 januari opnieuw het Debat van De Ensors plaats in De Grote Post. Tijdens het debat wordt een gesprek gevoerd over de toekomst van de Vlaamse film- en tv-industrie. Het uitgangspunt blijft: als dit de Ensornominaties zijn, wat zegt dat dan over onze sector?
Alle deelnemers poneren een eigen stelling, waarna een debat volgt. ‘Publiek’ zal als topic centraal komen te staan; er zal ook worden gedebatteerd over thema’s zoals streaming en filmdistributie.
Meer info op filmfestivaloostende.be.