Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

20.04.2022

Film Fest Gent verwelkomt Mark Isham als eregast op 22e World Soundtrack Awards

door Vertigo

Op zaterdag 22 oktober 2022 verwelkomt Film Fest Gent de veelzijdige Amerikaanse filmcomponist en jazzartiest Mark Isham als eregast van de 22ste editie van de World Soundtrack Awards. Ishams uitmuntende muzikale stem blijkt uit de memorabele scores voor tal van films waaraan hij meewerkte, zoals Judas and the Black Messiah van Shaka King, Crash van Paul Haggis enNell van Michael Apted, die een Golden Globenominatie beet had voor ‘Beste Originele Score’. A River Runs Through It (Robert Redford) kreeg een Oscarnominatie voor ‘Beste Muziek’ en een Grammynominatie voor ‘Beste Instrumentale Compositie voor een Langspeelfilm’. Voor The Black Dahlia van regisseur Brian De Palma werd Isham bekroond met ‘Beste Score’ door de International Film Music Critics Association.

Op zaterdag 22 oktober brengt Film Fest Gent het kruim van de internationale filmmuziekwereld weer samen in Gent, dit keer in Muziekcentrum De Bijloke, voor de awardceremonie van de 22ste World Soundtrack Awards. Het festival is vereerd Mark Isham te mogen aankondigen als eregast van de World Soundtrack Awards 2022. Brussels Philharmonic, onder leiding van maestro Dirk Brossé, zal een selectie van het werk van Mark Isham én van Nainita Desai (winnaar van de Discovery of the Year Award 2021) spelen tijdens de uitreiking van de filmmuziekprijzen.

Film Fest Gent zal ook haar jaarlijkse Music for Film-album wijden aan Mark Ishams werk. De muziek van de componist zal uitgevoerd worden door Brussels Philharmonic en onder leiding van maestro en Film Fest Gent-muziekdirecteur Dirk Brossé. Mark Isham zal de trompet bespelen. Het album zal worden uitgebracht in aanloop naar de 22ste World Soundtrack Awards.

Mark Isham over zijn uitnodiging als centrale gast : “Ik ben dankbaar om geëerd te worden door de World Soundtrack Awards dit jaar. De WSA is zo’n bijzonder gerespecteerde organisatie die zoveel doet om de kunst van filmmuziek te ondersteunen en te promoten. Het zal een waar genot zijn om op te treden en om deel te nemen aan alle evenementen.”

Mark Isham is afkomstig uit New York City. Hij kwam via zijn musicerende ouders in aanraking met allerlei muziekgenres. In zijn jonge jaren studeerde Isham piano en viool, maar het was de trompet die tot zijn verbeelding sprak en zijn voornaamste instrument werd. De Ishams verhuisden van New York naar San Francisco en tegen de tijd dat hij 15 was speelde Isham er in jazzclubs. In diezelfde periode trad hij op met orkesten uit Oakland en San Francisco. Uiteindelijk vormde hij zijn eigen band Group 87, die twee zeer geprezen instrumentale albums naliet die door veel new-age-, jazz- en progressieve rockartiesten ook vandaag nog als mijlpalen worden beschouwd. Isham werd aanvankelijk opgemerkt als pionierend ‘elektronisch’ filmcomponist, maar zijn capaciteiten overstegen genres. Zo brak hij in het begin van de jaren ‘90 door met Reversal of Fortune, Point Break, en A River Runs Through it. Ongeacht het genre, het medium of de locatie, toont Mark Isham in zijn oeuvre een grenzeloos vermogen om de luisteraar te verwonderen dankzij zijn talent voor het creëren van suggestieve muzikale werelden.

Isham heeft meegewerkt aan talrijke films en televisieseries – ruim 400 in totaal, waaronder de in 2022 uitkomende film The Unbearable Weight of Massive Talent. In 2021 leverde hij de muziek voor Judas and the Black Messiah, een meesterlijk drama van Shaka King. Ook verzorgde hij onlangs de muziek voor de sciencefictionserie The Nevers voor HBO, en voor het tweede seizoen van de misdaadserie Godfather of Harlem. Andere recente projecten zijn Bill and Ted Face the Music, Togo voor Disney+, en de dramaserie Little Fires Everywhere.

De lijst van topregisseurs en artiesten met wie Mark Isham in de loop van zijn carrière heeft samengewerkt, oogt indrukwekkend. Onder hen zijn regisseurs Brian De Palma, Robert Altman, Robert Redford, Werner Herzog, Gillian Armstrong, Karel Reisz, Kevin Reynolds, Jodie Foster, Kathryn Bigelow, Barbet Schroeder, Peter Medak, Mike Figgis, Irwin Winkler, William Friedkin, Paul Haggis, Sidney Lumet en de Belgische animatiefilmmaker Frederik Du Chau. Met regisseur Alan Rudolph werkte Isham geregeld samen, o.a. voor diens films Trouble in Mind (1985), Made in Heaven (1987), The Moderns (1988), Love at Large (1990), Mortal Thoughts (1991), Mrs. Parker and the Vicious Circle (1994), Afterglow (1997), en Trixie (2000). Ook voor regisseur Gavin O’Conner maakte hij de muziek voor The Accountant (2016), Warrior (2011) en Miracle (2004).. En voor regisseur Gary Fleder creëerde Isham de score voor o.a. Kiss the Girls (1997), Impostor (2001), enThe Express: The Ernie Davis Story (2008).

Naast de omvang van zijn oeuvre zijn ook zijn onderscheidingen talrijk. Voor zijn muziek voor de film Men of Honor (2000) van George Tillman Jr. werd Isham geprezen met een Grammy-nominatie in de categorie ‘Film, Televisie of Andere Visuele Media’. Zijn score voor A River Runs Through it (1992) van Robert Redford leverde hem naast de Oscarnominatie voor ‘Beste Originele Score’ ook een Grammy-nominatie op in de categorie ‘Beste Instrumentale Compositie voor een Langspeelfilm of voor Televisie’. Met Nell (1994) van Michael Apted haalde Isham een Golden Globe-nominatie binnen voor ‘Beste Originele Score’. En van verschillende Primetime Emmy Award-nominaties voor Little Fires Everywhere, Once Upon a Time, Nothing Sacred en Chicago Hope verzilverde Isham die voor EZ Streets (voor de aflevering “A Terrible Beauty”) in de categorie ‘Outstanding Main Title Theme Music’.

Voor de films Dolphin Tale (2011), Eight Below (2006) en Blade (1998) en voor zijn werk voor de tv-reeks Family Law (2000) won hij een ASCAP Award (American Society of Composers, Authors and Publishers). Terwijl hij voor Brian De Palma’s The Black Dahlia (2006) bekroond werd met ‘Beste Score’ door de International Film Music Critics Association en een nominatie kreeg in de categorie ‘Film Score’, werd Racing Stripes (2005) genomineerd in de categorie ‘Beste Originele Score voor een Komediefilm’ en Lions for Lambs (2007) in de categorie ‘Filmmuziekcompositie van het jaar’.

Terwijl hij zich ontwikkelde als filmcomponist, bleef Mark Isham floreren en bekendheid verwerven voor zijn werk in elektronica en new age. Hij won een Grammy voor zijn Virgin Records release, en Grammy-nominaties voor zijn albums Castalia en Tibet. Maar zijn bijdrage aan de jazz is zo mogelijk nog belangrijker. Hij heeft samengewerkt en opgetreden met jazzlegendes als Chick Corea, Herbie Hancock en Bobby McFerrin. De jazz releases van Mark Isham werden door de critici geprezen. Blue Sun werd opgenomen in Downbeat’s “Top 100 Jazz Albums of the Decade”; en The London Times noemde Miles Remembered: The Silent Way Project“Best Jazz Album”.

Over zijn eigen werk zegt Isham: “Improvisatie is altijd een van mijn passies geweest. Dus het jazz genre – of elk genre dat toelaat om muziek ‘live’ en in het moment te creëren, is wat ik het liefste doe en zal blijven doen. Muziek creëren, of het nu ‘live’ is of neergeschreven, is iets waar ik nooit op uitgekeken geraak.”

Nainita Desai

Naar goede traditie wordt ook de muziek van de winnaar van de Discovery of the Year Award van vorig jaar uitgevoerd door Brussels Philharmonic onder leiding van maestro Dirk Brossé. Nainita Desai werd in 2021 in Gent onderscheiden met haar score voor de documentairefilm The Reason I Jump. Met nominaties in drie verschillende categorieën (Film Composer of the Year, Discovery of the Year en Public Choice Award) was zij toen één van de topfavorieten. Desai is onder andere bekend geworden door haar muziek voor de met een Oscar genomineerde film For Sama, American Murder, de videogame Telling Lies, en de dramaserie Unprecedented. Onlangs werd ze met 14 Peaks bekroond met een ASCAP Award-nominatie voor ‘Documentaire Score van het Jaar’.

Nainita Desai: “Ik kijk er ongelooflijk naar uit om terug te keren naar Gent in oktober. Het voorrecht om mijn muziek tot leven horen te komen door Brussels Philharmonic onder de vleugels van de geweldige Dirk Brossé is voor mij een absoluut hoogtepunt. De live ervaring geeft een andere dimensie aan de reden waarom ik componeer en helpt het publiek om enkele van de emoties te voelen die ik ervaar wanneer ik muziek schrijf en reageer op het verhaal van een film. Ik ben er zeker van dat we dit jaar nieuwe, onvergetelijke muzikale herinneringen zullen smeden.”

Praktisch

De 22ste World Soundtrack Awards vinden dit jaar voor het eerst sinds 2009 plaats in de Concertzaal in Muziekcentrum De Bijloke, die in 2020 na een grondige renovatie opnieuw opende. De oude, iconische ziekenzaal van De Bijloke behield zijn historische karakter dankzij het indrukwekkende eiken dakgebinte, maar is heruitgevonden als een moderne comfortabele muzikale toplocatie. 

Tickets voor de World Soundtrack Awards 2022 zijn beschikbaar via filmfestival.be en worldsoundtrackawards.com.