Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

03.09.2020

Film Fest Gent kondigt eerste titels 2020-editie aan

door Vertigo

Film Fest Gent heeft een tipje van de sluier opgelicht van de 47ste editie. Aangepast aan de veiligheidsvoorschriften zal deze coronaproof editie een forum geven aan films van over de hele wereld, met onder meer de Gouden Beer-winnaar There Is No Evil van Mohammad Rasoulof en de Zweedse documentaire I Am Greta.

Bovendien werpt het programma dit jaar een fascinerende blik op wat er cinematografisch reilt en zeilt in buurland Duitsland, met onder meer Undine van rascineast Christian Petzold. Het acteerdebuut van Roméo Elvis in Mandibules en de boekverfilming Kom hier dat ik u kus bewijzen dan weer talent van eigen bodem.

De eerste titels van Film Fest Gent 2020

In The Singing Club zien we regisseur Peter Cattaneo opnieuw in vorm komen met een feel-good-komedie die losjes is gebaseerd op de BBC-docureeks The Choir: Military Wives (2011) over het Britse ‘Military Wives Choir’ dat intussen is uitgegroeid tot een heus netwerk met meer dan 75 koren wereldwijd, waaronder één gevestigd in Brussel.

In deze film schittert Kristin Scott Thomas als de stoïcijnse Britse officiersvrouw Kate die rouwt om het verlies van haar geliefde zoon Jamie, die zijn vader in het leger was gevolgd. Wanneer Kates man vertrekt naar Afghanistan voor een militaire missie, probeert ze het gemis op te vullen door met de andere echtgenotes die op de basis achterblijven, een zangkoor op te richten.

Daar komt Kate in aanvaring met de meer vrijdenkende nieuwkomer Lisa. Wat zal dat geven als de groep mag optreden in de iconische Royal Albert Hall in Londen? Cattaneo giet de voor- en tegenslagen van dit sympathieke koor in een hartverwarmende en muzikale crowdpleaser over solidariteit in crisistijd. (distributie: Imagine Film Distribution)

Ook op het programma staat Gouden Beer-winnaar There Is No Evil waar de Iraanse poète maudit Mohammad Rasoulof ons aan de hand van vier uiteenlopende verhalen confronteert met de littekens van een hardvochtig systeem, waar we anders bijzonder weinig over afweten.

‘Propaganda tegen de regering’ was al eens het harde verdict dat de cineast kreeg nadat hij zijn film A Man of Integrity in 2017 had voorgesteld op Cannes, een kritisch drama over een eerlijke man in een oneerlijke samenleving dat hem in zijn thuisland prompt een filmverbod en een gevangenisstraf van één jaar opleverde.

Dat hield Rasoulof echter niet tegen om met de omnibusfilm There Is No Evil opnieuw een bijzonder scherp portret te maken over het Iraanse regime en vooral over hoe laks het met de doodstraf omgaat. (distributie: September Films)

Het verhaal van ’s werelds bekendste klimaatactiviste Greta Thunberg wiens individuele schoolstaking uitgroeide tot wereldwijd protest is niemand nog onbekend. Dat neemt niet weg dat Nathan Grossman in I Am Greta met nog nooit eerder vertoond materiaal een intiem portret weet te schetsen van de nog steeds pas zeventienjarige milieuactiviste.

De filmcrew was er bij van de start aan de trappen van het Zweedse parlement tot in de Europese commissies en de VN-vergaderingen. Dit langspeeldebuut van Grossman, die met zijn korte ecofilm The Toaster reeds viraal ging, wordt momenteel in wereldpremière vertoond in Venetië.

Zo krijgt Thunberg nu ook navolging in de filmwereld, nadat de in Greta’s voetsporen tredende Anuna De Wever reeds samen met Kyra Gantois enkele ecologische protesten in elkaar bokste die tot de grootste ter wereld behoren. Wees er dus zeker bij op Film Fest Gent voor dit onmiskenbaar relevant verhaal. (distributie: Periscoop)

Twintig jaar geleden scoorde Quentin Dupieux met Flat Beat een monsterhit als Mr. Oizo, maar intussen staat zijn naam toch vooral synoniem voor de meest bizarre cineast uit het festivalcircuit. Dat komt vooral door zijn tweede langspeler, Rubber (2010), een van de pot gerukt horrorhommage waarin een moordzuchtige autoband dood en verderf zaait in de Amerikaanse woestijn.

Sindsdien groeide Dupieux’ cultstatus nog verder met absurde mindfucks over een telepathische relatie met een hond (Wrong) en een verknipte liefde voor een leren jas (Le daim). Toch kan het nog geflipter.

Dat bewijst de frivole Fransman nu met de Frans-Belgische coproductie Mandibules, een surreële en groteske buddykomedie met Adèle Exarchopoulos en Roméo Elvis waarin twee simpele jongens een levensgrote vlieg in hun auto vinden en dit gigantische gedrocht africhten om er geld mee te verdienen. Welkom in Dupieux’ vreemde universum! (distributie: O’Brother)

Met een focus op hedendaagse Duitse cinema, kan een interessante filmauteur als Christian Petzold niet ontbreken. Door middel van trauma’s, identiteitswissels en onmogelijke liefdes weet de stilist het Duitse verleden keer op keer brandend actueel te maken.

Maar terwijl die oorlogsherinneringen constant door zijn mysterieuze drama’s Barbara, Phoenix en Transit spoken, gaat Petzold in Undine voor het eerst écht aan de slag met bovennatuurlijke elementen.

Dit romantische drama is namelijk een adaptatie van de mythe van Undine, de waternimf die eerder al in literaire werken opdook en nu aanmeert in het hedendaagse Berlijn waar ze als gids de kost verdient en de man die haar hart brak, moet vermoorden.

Omdat Petzold na Transit nog meer wilde doen met de chemie die er tussen acteurs Paula Beer en Franz Rogowski hangt, liet hij het duo opnieuw opdraven in dit bijzondere portret over een bedroefde zeemeermin op het droge. (distributie: Cherry Pickers)

Naast fantasie is er op het programma ook aandacht voor de bikkelharde realiteit met het Oscar-genomineerde For Sama, waar regisseur Waad al-Kateab voor zichzelf en voor haar dochter de vraag probeert te beantwoorden: ‘Waarom blijft iemand achter in een gevaarlijk conflictgebied?’

Als twintigjarige studente begon zij in 2011 als journalist de escalerende burgeroorlog in Syrië te documenteren. Terwijl alles rondom haar werd verwoest, bleef zij alles vastberaden filmen, trouwde ze met een dokter met wie ze in 2016 haar eerste kind kreeg: Sama. Met beenharde oorlogsbeelden en intieme familiefragmenten probeert al-Kateab aan haar dochter uit te leggen waarom ze in deze nachtmerrie van Aleppo zijn gebleven.

“Ik wil dat je begrijpt waarom jouw vader en ik sommige keuzes hebben gemaakt.” Hierdoor bulkt dit hartverscheurende oorlogsdagboek, dat al-Kateab samen met coregisseur en producent Edward Watts maakte, niet enkel van de journalistieke ambities, maar voel je vooral ook het kloppende hart van een dappere moeder die droomt van een betere toekomst voor haar kroost.

Deze film stond gepland als openingsfilm van MOOOV Festival dat door gekende redenen zijn vertoningen moest staken. Film Fest Gent viste de film op, naast ook enkele andere titels binnen de programmasectie Global Cinema – selected by MOOOV. (distributie: MOOOV)

Voor een streep muziek is er de Sound & Vision-sectie met onder meer Everything – The Real Thing Story van Simon Sheridan over ‘de zwarte Beatles’. In de bloedhete zomer van 1976 scoorde The Real Thing, bestaande uit vier jongens uit Liverpool, zijn enige nummer 1-hit met You to Me Are Everything, meteen de eerste keer dat een zwarte Britse band over de hitparade heerst.

Ze werden de meest geliefde soul-, funk- en disco-act. Hun succes ging helaas gepaard met persoonlijke tragedies, drugsverslaving en racisme. In deze docu ontgint Sheridan de geschiedenis van deze onderschatte soulband met een vinnige mix van archiefmateriaal en nieuwe interviews. (distributie: Pink Moon)

Ten slotte komt ook de bruisende overvloed aan talent in Vlaanderen en omstreken aan bod op Film Fest Gent. Zo prijkt Kom hier dat ik u kus van Sabine Lubbe Bakker en Niels Van Koevoorden op het programma.

Na hun internationaal bekroonde documentaire Ne me quitte pas (2013) verzamelde het Nederlands-Belgische regieduo dit keer een Vlaamse topcast met in de hoofdrol Tanya Zabarylo als Mona, bijgestaan door Tijmen Govaerts (Muidhond), Valentijn Dhaenens (De helaasheid der dingen), Tom Vermeir (Belgica) en Wine Dierickx (Smoorverliefd).

Met Kom hier dat ik u kus krijgt de gelijknamige roman van Griet Op de Beeck een succesvolle vertaling naar het zilveren scherm. Het is een tragikomisch familiedrama waarin de camera op de huid van Mona volgt hoe zij – vaak ten koste van zichzelf – de gespannen banden in haar gezin tracht te zalven, na de onfortuinlijke dood van moederlief.

Wanneer haar vader Vincent al snel een nieuwe dame over de vloer laat komen, voelt Mona zich verantwoordelijk om het gezin niet opnieuw te laten instorten. Net als de roman is de film een beklijvende en pure karakterstudie. (distributie: September Films)

Het FFG-team heeft meer dan ooit de ambitie om het grootste jaarlijkse filmfeest van België – alle veiligheidsvoorschriften en de gezondheid van bezoekers, gasten en medewerkers in acht genomen – in volle glorie en in hybride vorm (zoveel mogelijk fysieke vertoningen naast ook een online aanbod) te laten plaatsvinden en alle filmliefhebbers op hun cinefiele wenken te bedienen.

Het volledige programma wordt bekendgemaakt op vrijdag 18 september.

Lees meer over: