14.10.2014
Film Fest Gent: de aanraders
Gent is van 14 tot 25 oktober weer eventjes het walhalla van elke Vlaamse cinefiel. Het Film Fest Gent rolt namelijk voor de 41e keer de rode loper uit voor heel wat (inter)nationale gasten en pakt uit met een uitgebreid programma bestaande uit binnen- en buitenlandse filmtoppers. Weet je niet onmiddellijk wat te bekijken? Vertigo helpt je graag op weg met tien titels die je moet gezien hebben.
The Loft van Erik Van Looy
Er zijn in ons landje maar weinig films waarover het zo vaak is gegaan als Erik Van Looys Amerikaanse remake van zijn succesthriller Loft uit 2008. De Amerikaanse bioscoopbezoeker moet nog tot januari op zijn honger blijven zitten, maar wij kunnen The Loft eindelijk ontdekken op het witte doek. Film Fest Gent selecteerde de thriller met Karl Urban, James Marsden en Matthias Schoenaerts als de officiële openingsfilm van het filmfestijn. De vertoningen zijn helaas allemaal uitverkocht, maar vanaf 15 oktober kan iedereen de film in de zalen ontdekken. Fans van de originele versie zullen niet teleurgesteld zijn.
Birdman (or The Unexpected Virtue of Ignorance) van Alejandro González Iñárritu
Afsluiten doet het filmfestival dit jaar met een van de topfavorieten van de komende Oscars. Voormalig Batman-acteur Michael Keaton speelt een aan lager wal geraakte acteur die ooit faam maakte als de superheld Birdman en nu probeert om zijn carrière terug op de rails te zetten. Dat loopt natuurlijk niet van een leien dakje. Achter de camera staat de Mexicaanse filmtovenaar Alejandro González Iñárritu, die met de mozaïekdrama’s Amores Perros, 21 Grams en Babel al flink furore maakte.
Fury van David Ayer
David Ayer maakt goede en slechte films. Schwarzie-actieknaller Sabotage, zijn vorige wapenfeit, behoort tot de tweede categorie. Maar toch kijken we uit naar Fury, een intens oorlogsdrama met Brad Pitt als de tanksergeant Wardaddy, die het met zijn kompanen opneemt tegen de nazi’s tijdens de laatste maanden van Wereldoorlog II.
https://www.youtube.com/watch?v=-OGvZoIrXpg
20,000 Days on Earth van Iain Forsyth en Jane Pollard
Is het een muziekfilm? Een documentaire? Pure fictie? Nee, 20,000 Days on Earth is een mix van all of the above, met als resultaat een speelse deconstructie van de muziekdocumentaire als genre. Uitgangspunt: muzikant, songwriter en zanger Nick Cave blikt op de 20.000ste dag van zijn leven terug op zijn carrière, belandt zodoende bij zijn therapeut en ontmoet oude vrienden.
Lucifer van Gust Van den Berghe
De engel Lucifer valt van de hemel richting hel, maar belandt onderweg in het aards paradijs, dat verdacht veel op een Mexicaans dorpje lijkt. De boosaardige engel doet een oude vrouw twijfelen aan haar geloof en verleidt haar kleindochter. Ziehier de premisse van Gust Van den Berghes derde langspeler, gebaseerd op een treurspel van Joost Van den Vondel. Met Waar de sterre bleef stille staan en Blue Bird in het achterhoofd is Lucifer opnieuw een Vlaamse topper in wording.
Pride van Matthew Warchus
Wil je een ongegeneerde feelgoodfilm meepikken in de Arteveldestad? Dan moet je naar Pride, een Brits dramedy over homo’s, lesbiennes en conservatieve mijnwerkers die tijdens de jaren tachtig één front vormen tegen het beleid van Margaret Thatcher. Lukt dit niet, dan kan je nog altijd naar onze Vertigo-première afzakken
Black Coal, Thin Ice van Diao Yi’nan
Vorig jaar werd China op het Gentse filmfeest vertegenwoordigd door A Touch of Sin van Jia Zhangke. Dit jaar is het de beurt aan Diao Yi’nans Black Coal, Thin Ice, goed voor de de Gouden Beer op de recentste Berlinale. Yi’nan vertelt het verhaal van een seriemoordenaar die een bepaalde Chinese regio terroriseert, overgoten met een flinke dosis zwarte humor. Een maatschappijkritische thriller die knipoogt naar de film noir.
Waste Land van Pieter Van Hees
Waste Land is het derde luik in Pieter Van Hees’ trilogie Anatomie van Liefde en Pijn. De eerste twee delen zijn Linkeroever (2008) en Dirty Mind (2009). De regisseur duikt in deze psychologische thriller samen met hoofdrolspeler Jérémie Renier in de criminele onderbuik van Brussel. Renier vertolkt een labiele politierechercheur die tijdens een moordonderzoek te horen krijgt dat zijn vriendin zwanger is. Kan hij de controle over zichzelf bewaren?
Whiplash van Damien Chazelle
Onze hoofdredacteur is helemaal wild van deze film en The Exorcist-regisseur William Friedkin bestempelde de prent op Twitter als een meesterwerk. Samengevat: dit is een film die je moet gezien hebben. J. K. Simmons en Miles Teller staan recht tegenover elkaar als een drumleraar en jazzstudent die verwikkeld raken in een intense psychologische strijd. We geven ook nog tickets weg voor ons Whiplash-event tijdens het festival!
White God van Kornél Mundruczó
De Hongaarse Oscarinzending die in Cannes de Un certain regard-award veroverde. Centraal staat een meisje dat haar hond verliest en een zoektocht begint naar haar viervoeter. Voor de liefhebbers van hondjes en sterke cinema.
https://www.youtube.com/watch?v=morSs_f3lxg