26.08.2015

Fantastic Four

door Jimmy Van der Velde

Hoe slecht is deze film nu echt?”

Het is haast onmogelijk om met een andere vraag in je hoofd naar deze comicadaptatie te gaan kijken na alle vernietigende reacties van de Amerikaanse critici. Om nog maar te zwijgen over de verhalen van de obstakelrijke productie, een regisseur die vreemd gedrag vertoont en een montage die naar verluidt volledig werd verknoeit door 20th Century Fox. Dat dit nieuwe bioscoopavontuur van het bekende Marvel-viertal een erbarmelijke misser blijkt te zijn, komt dan ook niet als een verrassing.

Het jonge talent dat aan dit project werd verbonden klonk nochtans veelbelovend. Regisseur Josh Trank had enkele jaren terug indruk gemaakt met de inventieve superheldenprent Chronicle en de hoofdacteurs Miles Teller, Kate Mara, Michael B. Jordan en Jamie Bell hebben zich elders ook al flink bewezen. Helaas wordt hun kunnen ondergraven door een verhakkeld scenario, een onevenwichtig tempo en een montage die pijn doet aan de ogen.

Naast het feit dat Fantastic Four de zoveelste ontstaansgeschiedenis serveert binnen het comicgenre, gaat de film ook gebukt onder een chronisch tekort aan actie en humor. Twee derde speelt zich af in een laboratorium. Je bent getuige van hoe de Fantastische Vier baanbrekend onderzoek verrichten. Het eerste halfuur werkt die afwachtende aanpak nog wel verfrissend in het hedendaagse bombastische filmlandschap, maar naarmate de film vordert beginnen je oogleden toch stilletjes aan toe te vallen.

De laatste twintig minuten zijn voorbehouden voor een spektakelrijke gevechtsscène die haast uit het niets alles uit de kast probeert te halen. Slechterik Dr. Doom is daarin niet meer dan een bordkartonnen figuur die geen enkel greintje dreiging uitstraalt. Ook de pogingen om de andere personages uit te werken lopen af op een sisser.

Je merkt dat er ergens diep onder het oppervlak van de film potentieel schuilt, maar het krijgt nooit de kans om zich te tonen. Er zijn al slechtere stripverfilmingen gemaakt, maar Fantastic Four is overduidelijk de grootste mislukking van deze blockbusterzomer.

The Thing, Mr. Fantastic, Invsible Woman en The Human Torch krijgen nog eens een kans op het witte doek in een comicreboot die zich via een intiemere vertelstijl probeert te distantiëren van diens soortgenoten. Maar geen nood, er komt ook luidruchtige actie bij kijken.

Regie Josh Trank
Cast Miles teller, Kate Mara, Michael B. Jordan, Jamie Bell
Speelduur 1u40