20.02.2020
Eye zoemt in op zwarte identiteit in cinema met screenings van Do the Right Thing & Get Out
Van 6 maart tot en met 15 april zet Eye Filmmuseum onder de noemer Black Light de schijnwerpers op de verbeelding van zwarte identiteit (Black identity) in film, van 1920 tot nu. Eye nodigde gastcuratoren uit om voorstellingen te maken rondom films die zijn geselecteerd om hun zeggingskracht en unieke visuele stijl.
Black Light viert de verscheidenheid en kracht van de zwarte film. Met muziek, theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken laten gastcuratoren je de ontwikkeling zien van zwarte personages op het witte doek, de rolmodellen en de stereotypen.
Eye toont een selectie van het gelijknamige programma dat curator Greg de Cuir Jr. presenteerde op het filmfestival van Locarno. Het retrospectief was zowel een politiek statement als een persoonlijke reis door de filmgeschiedenis, aldus De Cuir Jr.
Hij vertoonde cultfilms, baanbrekende meesterwerken, iconische blaxploitation-films uit de jaren zeventig en films van de belangrijkste regisseurs uit de Black Cinema. In Amsterdam wordt het programma van De Cuir aangevuld met klassiekers uit de Afrikaanse cinema en films uit Nederland, Suriname en de Antillen.
Specialisten aan het werk
Voor Black Light heeft Eye gastcuratoren uitgenodigd die vanuit hun specialisme een avond presenteren rondom zwarte identiteit in film en popcultuur.
6 maart Openingsavond + Do the Right Thing
Marjorie Boston, Maarten van Hinte (RIGHTABOUTNOW INC.) maken live radio over Black identity in de film, naar aanleiding van de 4K-restauratie van Spike Lee’s Do the Right Thing. Met Astrid Beekman, Simone Zeefuik, DJ All Star Fresh en speciale gastcurator Greg de Cuir Jr.
8 maart Avant-Noir
Curator en mediawetenschapper Greg de Cuir Jr. presenteert korte films van zwarte kunstenaars, met onder andere aandacht voor Until, Until, Until (Edgar Arceneaux) en Handsworth Songs (John Akomfrah en anderen, 1987), experimenteel verslag van de rellen in de Birmingham in 1985.
9 maart Get Out + inleiding
Spraakmakende horrorfilm stelt de verhoudingen tussen zwart en wit aan de kaak – met humor. Richard Kofi en Simone Zeefuik (Bijlmer Parktheater) spreken vooraf over Peeles baanbrekende aanpak en zijn tweede film Us (2019).
15 maart Killer of Sheep + inleiding
Cinema vérité-meesterwerk uit 1977, schets van een familieleven in Watts, achterstandswijk in Los Angeles, gold lang als de ultieme indiefilm. Inleiding door Tessa Boerman, IFFR-programmeur.
18 maart Felix de Rooy Special + Almacita di desolato
Guus Schulting (filmjournalist) praat met de op Curaçao geboren regisseur en theatermaker Felix de Rooy over de Afro-Caribische cinema. De Rooy was drijvende kracht achter theatergroep Cosmic Illusion en kreeg bekendheid als regisseur van Almacita di desolato (1986).
21 maart New Lights
Videoclipregisseur Michael Middelkoop toont recente clips uit de stal van hiphoppionier Top Notch en praat met de makers over hun achtergrond en ambities. Aansluitend in Eyeshadow: Boyz n the Hood (1990), John Singletons debuutfilm. Live muziek van Sor.
22 maart Akwasi + Dolemite
Akwasi geeft een spoken word-performance bij de hilarische cultfilm Dolemite (1975) met blaxploitation-fenomeen Rudy Ray Moore.
28 maart Black Light Dance
Tijdens Black Light haakt Cinedans in op de geschiedenis van en perspectieven op dans uit het Afrikaanse continent en de Afro-Amerikaanse diaspora. Met films, documentaires en een gesprek door Nita Liem en Funmi Adewole. Martine Dekker en Azu Nwagbogu presenteren korte dansfilms rond het zwarte lichaam.
30 maart Sweet Sweetback’s Baadasssss Song + inleiding
Melvin Van Peebles speelt een veroordeelde sex hustler die weet te ontsnappen uit gevangenis. Begin van het – commercieel succesvolle – blaxploitation-genre. Inleiding door Tessa Boerman.
2 april Eye on Sound: Within Our Gates
Vrijwel nooit te zien: Oscar Michaux’ stille film uit 1920 over de zwarte lerares Sylvia, vol melodramatische verwikkelingen. Met live begeleiding door pianist Rámon Valle.
4 april Van De Jantjes tot We zijn er + Cabo
Scenarist Roelof Jan Minneboo en regisseur Ivan Barbosa over de representatie van zwarte mensen in Nederlandse films. Van Plantage Tamarinde (1964) tot de rapclip We zijn er (2016), met rapper Typhoon als tot slaaf gemaakte mens.
5 april The Apollo + interview Roger Ross Williams
Documentaire over poppodium The Apollo in Harlem, New York, waar Billie Holiday en James Brown optraden. Mix van archiefbeelden, muziek en interviews met onder andere Patti LaBelle en Smokey Robinson. Nagaré Willemsen interviewt regisseur Roger Ross Williams.
7 april Queer Black Cinema + Paris Is Burning
Invloedrijke documentaire over de subcultuur van dragqueens en Afro-Amerikaanse en latino gays in het New York van de jaren tachtig. Beeldend kunstenaar Judith Leysner en studenten van de Black Student Union (Rietveld Academie/Sandberg Instituut) praten over het aannemen van wisselende identiteiten en tradities.
8 april 19.15 Touki Bouki
Het brutaal energieke Touki Bouki is een boegbeeld van de ‘African New Wave’ uit de jaren zeventig. Een jong rebels koppel in Dakar wil op de motor naar Parijs in deze verrassende ode aan Jean-Luc Godard. Met inleiding van Mariët Bakker, oprichter van Africa in the Picture.
14 april 19.15 Slotavond met Da Bounce: zwarte filmmakers en identiteit
Gesprek met zwarte filmmakers over welke obstakels en kansen ze ontmoeten bij hun activiteiten. Moderator Hesdy Lonswijk praat o.a. met filmmaker Chesney Giersthove. Da Bounce presenteert jong Nederlands filmtalent.
Meer info vind je hier.