18.07.2017
Extatische Dunkirk-recensies online
Maandagavond liep het recensie-embargo van Dunkirk af en de nieuwe Christopher Nolan wordt de hemel ingeprezen. Velen hebben het over de beste film uit zijn carrière en er wordt reeds hevig gespeculeerd over de Oscar-kansen van de WOII-film. Een greep uit de besprekingen!
The Playlist noemt Dunkirk een brutale blockbuster die het beste van de vroege, experimentelere Nolan à la Memento combineert met zijn latere blockbusterwerk. De film kan nog het best omschreven worden als een uitgesponnen versie van de nagelbijtfinales van The Dark Knight en Inception.
Volgens The Guardian is Dunkirk de beste film die Nolan tot nu toe gemaakt heeft. Men merkt op dat de regisseur oorlogporno ontwijkt en voor een ingenieus geconstrueerde rampenfilm gaat. Het is van Titanic geleden dat epische cinema zo zelfverzekerd gebracht werd.
Empire zou niet verbaasd zijn als er bioscoopbezoekers last hebben van PTSD na het bekijken van Dunkirk. Alles teert op sfeer en die is bij momenten ontzettend grimmig. Dat componist Hans Zimmer zich van zijn opzwependste kant laat horen, maakt de tour de force alleen maar indrukwekkender.
Variety beschrijft Dunkirk als een imposant ooggetuigenverslag van een verschrikkelijk tragische gebeurtenis. Dat je de gebeurtenissen van op het land, van op de zee en vanuit de lucht te zien krijgt, benadrukt het subjectieve aspect van zowel de echte als de cinema-ervaring.
Ook IndieWire noemt Dunkirk de beste film die Nolan tot op heden gemaakt heeft: een onophoudelijke aanval op de zintuigen, een spektakel dat zoekt naar orde in de chaos. De bloedeloze, PG13-aanpak zorgt ervoor dat het resultaat dichter bij Sartre aanleunt dan bij Spielberg.