20.07.2022

Everything Everywhere All at Once: Fascinerend cultspektakel met een geweldige Michelle Yeoh (recensie)

Een correctere titel dan Everything Everywhere All at Once konden Daniel Kwan en Daniel Scheinert aka Daniels niet hebben bedacht voor hun tweede langspeler, want zo voelt de film écht aan. Alles begrijpen ga je niet doen en volgens de regisseurs is dat ook niet essentieel. Het enorme succes box office-succes in de VS bewijst echter dat heel wat toeschouwers gefascineerd raken door de film en hem meermaals willen bekijken.

Net zoals het vergelijkbare Tenet zal Everything Everywhere All at Once meer een lucratieve cultfilm blijven dan een echte blockbuster. Al na een half uur kun je draad immers helemaal kwijtraken. Je moet je een beetje opstellen als een Ariadne die zich een weg baant door een narratief doolhof. Veel hulp krijg je niet van het hoofdpersonage (Michelle Yeoh) dat niet weet wat haar overkomt en duidelijkheid in haar existentiële crisis tracht te scheppen.

Yeoh speelt de conservatieve, neurotische eigenares van een wasserette die kampt met de belastingdienst, een dominante vader die pas is overgekomen uit Hongkong, een echtgenoot die wil scheiden en een dochter die geen vriend maar een vriendin aan haar wil introduceren. Wanneer dan strijders die van het ene universum naar het andere kunnen reizen haar als de mogelijke redder van het heelal om hulp vragen en aanmanen om het multiversum te verkennen met de bedoeling een nihilistische vijand te verslaan, moet zij de talenten van al haar versies uit alle universums zien te accumuleren.

Geloof me, je bent met deze kort inhoud niet veel wijzer over de twee uur die nog moeten volgen. Waarschijnlijk zullen heel wat mensen op een bepaald moment afhaken. Anderzijds blijft de film fascineren, grotendeels door de absurde insteek. Stel je een universum voor waarin mensen hotdogworsten als vingers hebben? Dat leidt tot een hilarisch-romantisch gewriemel tussen Yeoh en Jamie Lee Curtis.

De waanzinnige situaties volgen elkaar razendsnel op, wat uiteindelijk vermoeidheid en soms verveling in de hand werkt. Yeoh, die eindelijk nog eens een degelijke rol krijgt, houdt de film echter stevig in handen en uren nadat de eindgeneriek over het scherm rolde, ben je nog steeds aan het nadenken over hoe de vork nu juist aan de steel zit.

Michelle Yeoh schittert in deze complexe, maar absurde actiekomedie als de eigenares van een wasserette die bijzondere krachten accumuleert wanneer ze het multiversum leert te beheersen. In feite meer een familiedrama dan een echte fantasyfilm. Verwant aan Spider-Man: Into the Spider-Verse.

Regie Daniel Kwan & Daniel Scheinert
Cast Michelle Yeoh, Jamie Lee Curtis, Ke Huy Quan
Speelduur 2u20