23.10.2020
En de winnaars van Film Fest Gent 2020 zijn…
De internationale jury – bestaande uit Fabrice du Welz, Benh Zeitlin, Natali Broods, Dascha Dauenhauer en Damien Manivel – heeft het doek laten vallen over de Officiële Competitie van Film Fest Gent 2020.
Met Petite fille bekroonde ze voor het eerst sinds 1985 een documentaire met de Grand Prix voor Beste Film. De Franse regisseur Sébastien Lifshitz was in Gent aanwezig om er zijn intieme film persoonlijk voor te stellen.
Hij ziet zo hoe zijn portret van een klein meisje dat geboren is in het lichaam van een jongen een distributiepremie wint van 20.000 euro ter ondersteuning van de Belgische release door Imagine (voorzien op 6 januari 2021) en een mediacampagne ter waarde van 27.500 euro, waarvan 10.000 euro in De Morgen.
Petite fille volgt de kleine Sasha die al op driejarige leeftijd aan haar ouders vertelt dat ze een meisje wil zijn als ze groot is. Lifshitz, een grand monsieur du documentaire français, laat ons kennismaken met een buitengewoon gezin dat onbevooroordeeld vecht voor de aanvaarding van hun kind.
De film verdiept zich niet alleen in genderdysforie, maar toont ook hoe onze maatschappij nog steeds worstelt met verdraagzaamheid en opvoedingspatronen. Met zachte hand observeert Lifshitz de zevenjarige Sacha en haar droom. In tijden waar begrip en medeleven meer dan nodig zijn, schetst Petite fille een portret van openheid tot een zeer complexe situatie.
De jury was diep ontroerd door de film en zei: “Petite fille is een wondermooi portret van een familie die vecht voor het geluk van hun dochter. Het vertoont menselijkheid op een nobele wijze. De film is oprecht, maar niet sentimenteel en opende ons hart zoals geen enkele andere film dat deed.”
De jury deelde daarnaast de Georges Delerue Prijs voor Beste Muziek en Sound Design uit. Die eer viel te beurt aan het indrukwekkende en in zwart-wit gefilmde Servants van de Slovaakse regisseur Ivan Ostrochovský.
Servants volgt twee jonge priesters in het voormalige Tsjechoslowakije van 1980, toen de Katholieke Kerk zich moest onderwerpen aan de communistische regering.
De onderhuids beklijvende score door Christian Lolea en Miroslav Tóth en het sound design van Michal Novinski maken ongemakkelijk voelbaar hoe alomtegenwoordig de controle van de geheime dienst was in het Tsjechoslowakije onder communistisch bewind.
Aan de prijs is naast een distributiepremie van 10.000 euro ook een mediacampagne van 12.000 euro verbonden, waarvan 5.000 euro in De Morgen.
Over Servants zei de internationale jury: “Servants is een groots voorbeeld van exceptionele cinema. Geluid, beeld en verhaal zijn zorgvuldig opgebouwd en elk element is op het hoogst mogelijk niveau.”
“De alomtegenwoordige score en het sterk beladen sound design ondersteunen de beelden op een unieke, moderne en vaak verwrongen manier en tillen de film tot voorbij excellentie.”
Eerder al sloot Film Fest Gent het kortfilmweekend af op zondag 18 oktober met de prijsuitreiking van de kortfilmcompetities. De kortfilmjury met Baloji, Dorian Jespers en Eliza Petkova riep Perpetual Night van Pedro Peralta uit tot Best International Short.
Deze prijs is goed voor een postproductiebudget van 5.000 euro. Het Iraanse A Horse Has More Blood Than a Human van Abolfazi Talooni ontving een speciale vermelding.
De Prijs voor de Beste Belgische Studentenkortfilm (ter waarde van 5.000 euro met dank aan Amplo) ging naar de animatiefilm Tussen de bijen en de tarbot van Linnea Lidegran Correia (KASK).