04.10.2018
Eighties troef op 11e editie Brugs genrefilmfestival Razor Reel
De elfde editie van het Razor Reel Flanders Film Festival brengt van 25 tot en met 30 oktober 2018 de beste nationale en internationale genrefilms naar het fantastische Brugge! Gedurende zes dagen trakteert Razor Reel de filmliefhebber op een mix van de beste nationale en internationale genrefilms, kortfilms, Q&A’s, masterclasses en nevenevents.
Het Razor Reel Flanders Film Festival opent op donderdag 25 oktober 2018 feestelijk zijn deuren met de remake SUSPIRA (2018, Luca Guadagnino). 41 jaar na de release van de oorspronkelijke film van Dario Argento wordt de Italiaanse horrorklassieker in een nieuw jasje gestoken door de Italiaanse regisseur Luca Guadagnino. In de hoofdrol zien we niemand minder dan Dakota Johnson schitteren naast Tilda Swinton, Mia Goth en Angela Winkler. Ook de Nederlandse Reneé Soutendijk passeert de revue in deze remake, waarin een gerenommeerde dansgroep krijgt af te rekenen met donkere tijden. Zowel de artistiek directeur, een ambitieuze jonge danseres, als een treurende therapeut lijden hieronder. Maar waar de ene kracht put uit deze donkere zaken, leidt het voor de andere ontegensprekelijk naar de afgrond.
Op vrijdag 26 oktober 2018 programmeert Razor Reel de Amerikaanse culthit MANDY (2018, Panos Cosmatos). Daarin speelt Nicolas Cage volgens veel gerenommeerde filmrecensenten de rol van zijn leven als de houthakker Red Miller. Hij leidt een teruggetrokken bestaan op een afgelegen plek in het woud samen met zijn geliefde Mandy, een artieste die zich vooral bezighoudt met het lezen van pulpverhalen. Als Jeremiah, een gestoorde sekteleider, zijn oog laat vallen op Mandy, betekent dat het einde van de rust. Samen met zijn kompanen ontvoert hij Mandy, een actie die uiteindelijk zal leiden tot haar dood, waarop Miller wraakt neemt. MANDY is een enorm succes in het festivalcircuit en heeft onder meer gespeeld op gerenommeerde filmfestivals zoals de Quinzaine des Réalisateurs-nevensectie in Cannes en het Sundance Film Festival. Een absolute must see!
Voor wie fan is van knotsgekke, Japanse zombiekomedies is ONE CUT OF THE DEAD (2017, Shin’ichirô Ueda) een bezoekje waard. Hierin wordt een filmcrew die voor een tv-show een zombiefilm in één take wil opnemen plotseling geconfronteerd met een echte zombieplaag. Te midden van hun opnames worden ze verplicht om alles over een andere boeg te gooien. Waar ze eerst nog wat improviseren, moeten ze later de opnames stilleggen. Deel twee van de film neemt ons mee naar de periode voor de opnames en gunt een blik achter de schermen van deze surrealistische beelden. Met ONE CUT OF THE DEAD trakteert Razor Reel je graag op een portie fun, bloeddorstige zombies en een hilarische kijk op het maken van een zombiefilm. ONE CUT OF THE DEAD wordt genoemd als de beste zombie komediesinds Edgar Wrights SHAUN OF THE DEAD. Een must see voor iedereen dit zin heeft in een doldwaas filmavondje uit.
De jaren tachtig zijn momenteel hot in de film- en TV-wereld en daar speelt Razor Reel op in met een eigthies-focusprogrammatie, met een perfecte mix tussen hedendaagse en retrofilms. Zondag 28 oktober 2018 wordt zelfs een echte EIGHTIES-DAY met de retroklassiekers GREMLINS (1984, Joe Dante), STAND BY ME (1986, Rob Reiner), MANIAC (1980, William Lustig) en THE FOG (1980, John Carpenter) op het programma. Qua hedendaagse materiaal vertoont Razor Reel op zondag 28 oktober 2018 de, door de eighties geïnspireerde films, SUMMER OF 84 (2018, François Simard, Anouk Whissell, Yoann-Karl Whissell) en AWAIT FURTHER INSTRUCTIONS (2018, Johnny Kevorkian).
In SUMMER OF 84 verdenkt een groep vrienden de lokale politie-inspecteur ervan een seriemoordenaar te zijn. Tijdens hun zomervakantie gaan ze op onderzoek om bewijsmateriaal te vinden, met Davey Armstrong op kop. Hoe dieper ze graven, hoe meer ze wensen dat ze zich er helemaal niet mee bemoeid hadden. Al snel wordt duidelijk dat buurman Wayne de duivel in eigen persoon is.
AWAIT FURTHER INSTRUCTIONS werd duidelijk geïnspireerd door David Cronenberg’s eighties-horrorklassieker VIDEODROME. Nick gaat samen met zijn vriendin Annji naar het ouderlijke huis om kerstavond te vieren. Een normaal diner kan je de maaltijd met zijn disfunctionele familie niet noemen en om nieuwe ongemakken te vermijden, besluiten het stel de volgende ochtend voor dag en dauw weg te sluipen. Makkelijker gezegd dan gedaan. Een vreemde, zwarte substantie blokkeert namelijk alle ramen en deuren.
Om de EIGHTIES-DAY compleet te maken zal filmkenner Benny Haesebrouck (MOOOV) ook een lezing geven rond eighties horror movies. Deze lezing is gratis toegankelijk.
Ook wie eens een echte horrormusical op het grote scherm wil zien, is bij Razor Reel aan het juiste adres. Op zaterdag 27 oktober 2018 staat ANNA AND THE APOCALYPSE (2018, John McPhail) op het programma. Als een zombie-apocalyps het doordeweekse plaatsje Little Heaven in rep en roer zet, zien Anna en haar vrienden met lede ogen toe hoe hun gekende omgeving verwoest wordt. En dat net met kerst, een periode waar iedereen het heeft over vrede en geluk.
Jaarlijks zet het Razor Reel ook enkels fantastische documentaires op het programma omdat het festival ook kennis wil verspreiden. Dit jaar brengen wij met BEYOND BLOOD (2018, Masato Kobayashi) de focus op Franse extreme horrorfilms. Kort na de eeuwwisseling stond een nieuwe generatie filmmakers klaar om Frankrijk te veroveren. Ze zouden een einde maken aan de platvloerse komedies van Bourvil en De Funès of de niemendalletjes van Roger Vadim waar de Fransen zo graag mee pochten. Wie getriggerd wordt door de documentaire kan na de vertoning zijn/haar hart ophalen aan de retrovertoningen van de Franse horrorklassiekers HAUTE TENSION (2003, Alexandre Aja), MARTYRS (2008, Pascal Laugier) en FRONTIER(S) (2007, Xavier Gens).
Ook XANGADIX LIVES! (2017, Bram Roza) en FLY ROCKET FLY (2018, Oliver Schwehm) op het programma, twee steengoede documentaires met een compleet verschillende invalshoek. XANGADIX LIVES! brengt meer duiding rond de Nederlandse culthorrorfilm THE JOHNSONS. FLY ROCKET FLY legt de ongekende feiten bloot van de geschiedenis van Otrag.
Als slotfilm programmeert RAZOR REEL op dinsdag 30 oktober 2018 Erik Poppes UTOYA 22. JULI 2018 (2018, Erik Poppe), het verhaal van de aanslag van Anders Breivik op het eiland Utøya. Terwijl iedereen aan het genieten is van een deugddoende vakantie zijn de jong-links progressieven aan het bivakkeren op Utøya, een klein eiland in een Noors meer dat in 1950 door de vakbonden geschonken werd aan de Noorse Arbeiderspartij. Het is zodoende een zeer gekende kampplaats waar linkse jongeren samenkomen om gelijkgestemden te ontmoeten. Terwijl Kaja, Oda, Magnus, Petter en nog een paar honderd anderen op het eiland vertoeven, vernemen ze het nieuws van een mogelijke aanslag in Oslo. Plots horen ze schoten op het eiland…
Naast de traditionele filmvertoningen brengt RAZOR REEL ook een YOUNG BLOOD COMPETITIE voor beste fantastische debuutfilm, een MELIES D’ARGENT KORTFILMCOMPETITIE voor beste Europese kortfilms, Q&A’s met filmgasten en nevenevents, waaronder SOUNDTRACK 2018 en de STRIPNAMIDDAG.
Op dinsdag 23 oktober 2018 om 20u00 brengt het CC BRUGGE, in samenwerking met RAZOR REEL, de fantastische film BALADA TRISTE DE TROMPETA (2010, Alex De La Iglesia) op het grote scherm met een live soundtrack verzorgd door de Brugse band SAIMN-I. aka Simon Decante, in het kader van BRUGOTTA.
Op zondag 28 oktober 2018 opent RAZOR REEL, van 13u00 tot en met 17u00, de deuren voor de STRIPNAMIDDAG van Peter Bonte. Een leuke middag waar het stripverhaal in de kijker staat en waar je misschien ook enkele fantastische stripverhalen en -tekenaars vindt. Zowel SOUNDTRACK 2018 als de STRIPNAMIDDAG zijn GRATIS toegankelijk.
Meer info vind je hier.