23.02.2018
Eerste recensies Steven Soderberghs Unsane online
Steven Soderbergh nam de psychologische thriller Unsane volledig op met iPhones. Een gewaagde keuze blijkt uit de eerste recensies. De film ging in première op de Berlinale, maar wist de critici niet helemaal te overtuigen. Hoewel velen de acteerprestatie van The Crown-actrice Claire Foy prijzen, lijkt Soderbergh tekort te schieten.
Dat vat The Independent als volgt samen: “Claire Foy zet een uitzonderlijke acteerprestatie neer als een vrouw die in een instelling wordt vastgehouden. Maar de film wordt na een veelbelovend begin te gek voor zijn eigen goed.”
The Guardian is het daarmee eens: “De film haalt een grote verscheidenheid aan thema’s aan zoals stalking, mentale gezondheid en de privatisering van gezondheidszorg. Die worden echter niet uitgewerkt en zijn niet eng. Toch heeft Unsane iets, tot alles escaleert in anarchistische onnozelheden. Foy geeft zich volledig in de rol van een vrouw op de rand van een inzinking.”
Ook voor IndieWire stelt de plot wat teleur: “Halverwege stopt de film vragen op te roepen en begint hij ze te beantwoorden. Hij verliest vaart en wordt een conventionele genrefilm.
The Hollywood Reporter vindt Soderberghs keuze voor de smartphone vreemd: “Het is moeilijk in te schatten waarom hij met iPhones filmde, al laten ze wel toe om met een kleine crew aan een geheime productie te werken. Door de wendbaarheid van de kleine camera’s kan je personages ook van dichtbij observeren en voor vreemde camerastandpunten kiezen. Die moeten de desoriëntatie weergeven, maar in tegenstelling tot Sean Bakers iPhone-film Tangerine ziet deze er gewoon saai uit.”
Variety is dan weer geïntrigeerd: “Unsane is een interessante case study over de groeiende mogelijkheden van smartphones in film, vooral omdat ze gebruikt worden om een grimmige esthetiek en claustrofobische atmosfeer te creëren. Die staat mijlenver van die visuele pracht van Tangerine.”
The Playlist vat als volgt samen: “Als je op een zaterdagavond zin hebt in een conceptuele horrorthriller met wat gore en een redelijk hoog dodental, dan is dit een van de betere die we de laatste tijd zagen. Als je echter op zoek bent naar de volgende eigenaardige Soderbergh-film die vragen blijft oproepen, dan zul je merken dat deze film weinig om het lijf heeft.”
Bron: The Guardian, Independent, IndieWire, THR, Variety, The Playlist