07.02.2018

Eerste recensies noemen Black Panther een Marvelfilm zonder voorgaande

Nadat de eerste reacties op sociale media al veelbelovend waren, zijn nu ook de recensies van Black Panther lovend.

Zo ziet Entertainment Weekly de hand van regisseur Ryan Coogler: “Hij heeft duidelijk gevochten om de film te kunnen maken die hij voor ogen had. Geen blockbuster die zomaar gevuld is met een Afro-Amerikaanse cast, maar een verhaal dat echt diepgeworteld is in de Afro-cultuur. Het lijkt ook geen toeval dat een deel van de belangrijkste actie zich afspeelt in Cooglers thuisstad Oakland, op een steenworp van waar de waargebeurde feiten uit zijn Fruitvale Station plaatsvonden.”

Screencrush sluit zich daarbij aan: “Dat een Afrikaanse ketting een van de krachtigste wapens op Aarde wordt, staat symbool voor wat Coogler met deze film wil bereiken. Hij combineert zwarte identiteit en iconografie met de kracht en allures van het superheldengenre. ”

Volgens The New York Times zorgen de raciale thema’s voor een unieke Marvelfilm: “Raciale kwesties worden niet gebruikt om een onderscheid te maken tussen goed en slecht, maar onderzoeken het machtsmisbruik in het heden en het verleden. Dat maakt van Black Panther een meer doordachte film dan andere blockbusters, zelfs wanneer die ideeën in een stripboekverfilming worden verwerkt.”

Ook IndieWire spreekt van een ongeziene film: “Black Panhter is anders. Het is de eerste van deze films die een oprecht gevoel voor cultuur, identiteit, geheugen en muzikaliteit toont. Hij rekent niet alleen af met macht en onderdrukking op een abstract niveau, maar geeft die ideeën extra gewicht door ze op bepaalde personages te projecteren en te bekijken hoe ze doorheen de geschiedenis onze samenleving hebben vormgegeven.”

Michael B. Jordan lijkt als slechterik Killmonger het symbool te zijn van een gelaagde film.

Black Panhter is de beste Marvelfilm tot nu toe,” schrijft Polygon. “Ik heb nog nooit zoveel meegeleefd met een schurk als bij Killmonger. Hij staat altijd klaar om aan te vallen en kijkt nooit iemand aan, tenzij hij hem gaat vermoorden. Zijn scherpe blik en hartpijn verraden een mens van vlees en bloed. Hij is het kroonjuweel van deze geweldige film.”

Variety gaat nog een stapje verder: “Hoewel Killmonger pas vrij laat in de film laat zien wat hij in zijn schild voert, is hij de beste comic book-schurk sinds Heath Ledgers The Joker.”

Mashable vat de positieve reacties tenslotte goed samen: “Op het einde van de dag is Black Panther nog altijd maar een film, maar zo voelt het niet aan als je ernaar kijkt. De film perfectioneert wat Marvel nu al een tijdje doet. De wereld die voor ons opengaat is zo rijk dat het teleurstellend is na het einde weer naar de realiteit terug te moeten keren.”

Bron: EW