01.09.2018
Eerste reacties op Suspiria-remake online
Luca Guadagnino’s Suspiria heeft het filmfestival van Venetië op stelten gezet. De hommage van de Call Me by Your Name-regisseur aan Dario Argento’s horrorklassieker kon zowel op applaus als boegeroep rekenen. Sommigen konden er duidelijk van genieten, anderen verlieten halverwege de zaal.
Press screening response to Suspiria exactly as expected. Applause but also some whistles and boos. A number I spoke to said they enjoyed it. ‘Crazy, interesting, beautiful, very different from the original.’ Others turned off. Polarizing. pic.twitter.com/mRKdmkuck4
— Andreas Wiseman (@AndreasWiseman) September 1, 2018
De recensies zijn al even verdeeld en enkele bladen voorspellen dat de film even polariserend zal zijn als Darren Aronofsky’s Mother!.
Eén daarvan, IndieWire, noemt de horrorfilm grandioos, maar waarschuwt dat hij eerder zenuwslopend dan eng is. De choreografie van de Belgische Damien Jalet voor één bepaald dansnummer krijgt een speciale vermelding.
Variety gaat nog een stap verder en zegt dat hij zichzelf te serieus neemt. “Hij grijpt je aandacht en doet je af en toe schrikken, maar is noch eng, noch leuk.”
The Hollywood Reporter onderstreept dat de meningen over de film verdeeld zullen zijn. “Sommige horrorfans zullen het respect voor het origineel appreciëren, maar anderen zullen het gebrek aan echte horrorelementen betreuren.”
Ook The Playlist vergelijkt Suspiria met Mother! en beschrijft hem als “eersterangs horrorporno”.
Op Twitter waren de reacties haast unaniem uitzinnig:
It’s hard to make two masterpieces in a row, but it’s even stranger when they’re Call Me By Your Name and SUSPIRIA. A horror epic, this is a long, ambitiously structured, and disturbing foray into evil, and in the end, compassion. It’s wild, but Luca Guadagnino has done it AGAIN.
— Matt Samet (@MattSametEsq) September 1, 2018
#Venezia75 #Suspiria Brilliant! Not even remotely a remake, this is a radical reframing. Guadagnino grounds the abstractionism of the original in a post-war modern crucible. Last act orgasmic and Dakota has never been so glorious.
— Lorenzo Ciorcalo (@rotovisor) September 1, 2018
Two quick non-spoilery thoughts about Suspiria. 1) I thought more about 70s Eurohorror in general (Rollin, Kümel, even Franco) than I did Dario Argento and giallo. 2) Can Dakota Johnson be in everything now? #VeniceFilmFestival
— Damon Wise (@yo_damo) September 1, 2018
What better way to start your saturday morning than with a primal, disturbing, body-dysmorphic, mind-fuck Film from Luca Guadignio? 😳#Suspiria will easily be the most divisive film at #Venezia75 – it’s 2018’s mother!
And you won’t look at interpretive dance the same way again🤯— Luke Hearfield (@LukeHearfield) September 1, 2018
First reactions to Luca Guadagnino's #Suspiria: "Brilliant, primal, disturbing mind-fuck of a film. A difficult movie that will be incredibly divisive. Dakota Johnson is glorious." #VeniceFilmFestival pic.twitter.com/XRPZ5Qvhs9
— Film Updates Back-Up (@TheFilmUpdates) September 1, 2018
https://twitter.com/TimotheeChalmat/status/1035827141454245888
OMFG, you guys. OMFG. You have no idea how much this is going to fuck you all up forever. 😱🤯
— Alex B. (@firstshowing) September 1, 2018