Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

30.08.2018

Eerste reacties op Alfonso Cuaróns Roma online

door Vertigo

Terwijl Netflix zou overwegen om de film een exclusieve bioscooprelease te geven, beleefde Alfonso Cuaróns Roma zijn wereldpremière op het filmfestival van Venetië. De regisseur verwerkte herinneringen uit zijn kindertijd in een verhaal over een Mexicaans gezin uit de jaren zeventig.

Dat is duidelijk in de smaak gevallen bij de filmpers. Verschillende journalisten waren door het dolle heen. Volgens Rogerebert.com is Roma een heel persoonlijke film voor Cuarón en zijn de zwart-witbeelden “betoverend mooi”. Bij The Playlist vindt men dat de film zo persoonlijk is dat hij bijna voyeuristisch overkomt.

Time heeft het over over een “glorieuze, tedere film” en “memoires geschreven in filmtaal.” Zo klinkt het ook bij IndieWire, waar de film verder beschreven wordt als een “verrukkelijke, beschouwende, zwart-witsaga met een bitterzoet verhaal”.

The Wrap gaat nog een stap verder en bestempelt Roma als een “oprecht meesterwerk”. “Cuarón herinnert ons eraan dat hij even goed verhalen kan vertellen over de mens in een kleinere productie.” Ook The Hollywood Reporter bewierookte Roma als een “vlekkeloos drama” en prees de zwart-witcinematografie. “Roma is een buitengewoon mooie herinnering die datgene naar voor duwt wat meestal in de achtergrond blijft.”

Screen Daily oppert dat Roma niet enkel Cuaróns persoonlijkste film is, maar ook zijn oprechtste en misschien wel zijn beste. Bij Variety was men echter minder lovend. Zij zien de film als een “gedramatiseerde documentaire”. “De film ziet er prachtig uit, maar je wordt er in meegezogen zonder dat hij je echt raakt,” staat te lezen.

Op Twitter werd er tenslotte een pak enthousiaster gereageerd: