30.08.2018
Eerste reacties op Alfonso Cuaróns Roma online
Terwijl Netflix zou overwegen om de film een exclusieve bioscooprelease te geven, beleefde Alfonso Cuaróns Roma zijn wereldpremière op het filmfestival van Venetië. De regisseur verwerkte herinneringen uit zijn kindertijd in een verhaal over een Mexicaans gezin uit de jaren zeventig.
Dat is duidelijk in de smaak gevallen bij de filmpers. Verschillende journalisten waren door het dolle heen. Volgens Rogerebert.com is Roma een heel persoonlijke film voor Cuarón en zijn de zwart-witbeelden “betoverend mooi”. Bij The Playlist vindt men dat de film zo persoonlijk is dat hij bijna voyeuristisch overkomt.
Time heeft het over over een “glorieuze, tedere film” en “memoires geschreven in filmtaal.” Zo klinkt het ook bij IndieWire, waar de film verder beschreven wordt als een “verrukkelijke, beschouwende, zwart-witsaga met een bitterzoet verhaal”.
The Wrap gaat nog een stap verder en bestempelt Roma als een “oprecht meesterwerk”. “Cuarón herinnert ons eraan dat hij even goed verhalen kan vertellen over de mens in een kleinere productie.” Ook The Hollywood Reporter bewierookte Roma als een “vlekkeloos drama” en prees de zwart-witcinematografie. “Roma is een buitengewoon mooie herinnering die datgene naar voor duwt wat meestal in de achtergrond blijft.”
Screen Daily oppert dat Roma niet enkel Cuaróns persoonlijkste film is, maar ook zijn oprechtste en misschien wel zijn beste. Bij Variety was men echter minder lovend. Zij zien de film als een “gedramatiseerde documentaire”. “De film ziet er prachtig uit, maar je wordt er in meegezogen zonder dat hij je echt raakt,” staat te lezen.
Op Twitter werd er tenslotte een pak enthousiaster gereageerd:
Roma – This feels a lot like Alfonso Cuaron's Tokyo Story, or rather, Mexico City Story. 70s B&W drifting story of a family. Stunning mise en scène every scene makes the most impact. Missed hearing a score, but it's humanity and its most raw and real. Cuaron giving us his soul.
— Alex B. (@firstshowing) August 30, 2018
Totally fine, Alfonso #Cuarón, just break my heart in the most esthetic way and rub in some salt with your beautiful camera work and sound design. I‘m not crying YOU are crying. #Roma #Venezia75
— Beatrice Behn (@DansLeCinema) August 30, 2018
#Venezia75 Cuaron's #Roma black and white but it looks blue. There's a bright melancholy in this life that sinks. Day by day in memory. Total cinema. Birth, death, bliss.
— Lorenzo Ciorcalo (@rotovisor) August 30, 2018
#Roma is a technical marvel with plenty of heart too. Clear Oscar contender. Hard to imagine on a small screen tho 🙁 #Venezia75 #romacuaron pic.twitter.com/qHZjRrm9AT
— David Opie (@DavidOpie) August 30, 2018