Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

23.01.2020

Eerste details Offscreen 2020 onthuld

door Vertigo

De 13de editie van het Offscreen Film Festival opent op woensdag 4 maart met de nieuwste film van de unieke Zweedse regisseur Roy Andersson, “About Endlessness”, een bitterzoete reflectie over de absurditeit van het menselijke bestaan en de ideale opener voor een festival dat aparte en buitengewone films in de kijker plaatst.

Vijf jaar na “A Pigeon Sat On A Branch Reflecting on Existence” – het sluitstuk van een drieluik dat ook “Songs from the Second Floor” en “You, the Living” omhelst – is de filmmaker terug met een existentiële vertelling in zijn gekende idiosyncratische stijl: een reeks van strak gekadreerde tableaux vivants die de trivialiteit van het menselijke bestaan in al zijn pracht en wreedheid weet te vatten. Deze bij wijlen ontroerende film – waarmee Andersson op het filmfestival van Venetië de Zilveren Leeuw voor de Beste Regie won – staat garant voor een adembenemende kijkervaring.

De vertoning is het begin van drie weken cutting-edge cinema en cultfilms. Het Offscreen Film Festival focust op bijzondere filmmakers en offbeat genres van over de hele wereld en presenteert een selectie van 60 films die tegen de mainstream in zwemmen. Het filmaanbod wordt verpakt in thematische programmamodules: naast een officiële sectie van premières en onuitgegeven films ligt de nadruk op retrospectieven en hommages.

Op 6 februari wordt de volledige programmatie bekend gemaakt. Hier zijn alvast de grote lijnen.

 Hommage aan Jeff Lieberman

Eregast Jeff Lieberman (geboren in New York, 1947) is één van de meest eigenzinnige en inventieve Amerikaanse genre regisseurs die de jaren ’70 voortbrachten. Zijn drie bekendste films – “Squirm” (1976), “Blue Sunshine” (1978) en “Just Before Dawn” (1981) – hebben het tot cultklassiekers geschopt en worden tijdens het laatste festivalweekend vertoond in Cinema Nova.

 Vamos a la Playa: beach party & beach horror films

Het wordt een vroege zomer met deze focus op genrefilms die de zee, de kust en het strand in het zonnetje plaatsen. Van de foute beach party films uit de jaren ‘60 over de bloederige beach horror van “Blood Beach” en de onderwater Nazi zombies van “Shock Waves” tot innovatieve filmparels als “Night Tide” (Curtis Harrington, 1961) en “Sonatine” (Takeshi Kitano, 1993): een dagje aan zee zal nooit meer hetzelfde zijn.

Focus Hong Kong Category III films

Hong Kong is al vanaf de jaren ‘70 populair in het Westen omwille van zijn martial arts films en de John Woo of Tsui Hark filmspektakels, er is nog één categorie die grotendeels onder de radar bleef: extreem gewelddadige en expliciete exploitatiefilms die vanaf 1988 een Category III rating toebedeeld kregen. Een ongefilterde selectie van een 8-tal uitzinnige films – waaronder “Riki-Oh” (Simon Nam, 1991), “Sex and Zen” (Michael Mak, 1991), “The Eternal Evil of Asia” (Man Kei Chin, 1995) en “Robotrix” (Jamie Luk, 1991)  – zullen het netvlies teisteren, terwijl een documentaire en conferentie voor context zorgen.

 Retrospectief tijdreizen in film

Met meer dan 20 films – het gros vertoond in Cinematek en enkele in Cinema RITCS – wordt het retrospectief tijdreizen in film de grote brok uit het programma aanbod. Het vlindereffect, de grootvader paradox, timeloops, multiversums en wormgaten : science en fiction spatten van het witte doek in een gevarieerd panorama dat gaat van klassiekers als “The Time Machine” van George Pal (1961) en blockbusters (de “Back To The Future” trilogie),  over auteursfilms als “Je t’aime, je t’aime” van Alain Resnais (1968)  en B-films genre “Trancers” van Charles Band (1984) tot cultfavorieten als “Primer” van Shane Carruth (2004) en rariteiten zoals Peter Fonda’s “Idaho Transfer” (1973).

Tenslotte staan er tijdens Offscreen ook de volgende terugkerende modules op het programma: Cineketje, Cinéma Bis Belge en Shortscreen.

Het Offscreen Film Festival blijft  al dertien jaar lang de perfecte gelegenheid om samen met andere nieuwsgierigen, liefhebbers en filmadepten in het behaaglijke duister van de filmzaal te genieten van originele, uitzonderlijke, confronterende tot compleet geschifte films. Join the cult!

De openingsfilm van het festival, “About Endlessness” van Roy Andersson, wordt vertoond in een persvisie op dinsdag 11 februari 2020 om 12:30 in Cinema Palace en krijgt een bioscooprelease op 8 april.

Lees meer over: