03.05.2020
Edgar Wright bekijkt duizelingwekkend dosis Criterion-films in quarantaine
Edgar Wright heeft in quarantaine een aantal films bekeken die in de Criterion Collection zijn opgenomen of op het streamingplatform The Criterion Channel staan. In een brief aan Criterion zet hij er enkele op een rijtje.
“Hoewel ik thuis zit, ben ik erin geslaagd om via films de wereld af te reizen,” schrijft Wright. Zijn tocht begon in Zweden met Ingmar Bergmans Shame, Summer with Monika, Scenes from a Marriage, Cries and Whispers en Autumn Sonata.
Daarna trok hij naar Frankrijk voor Robert Bressons Au hazard Balthazar en L’argent, Jean-Pierre Melvilles La silence de Mer en Max Ophuls Madame de…
Daarna stond Japan op het programma met Yasujiro Ozu’s Late Spring, Kenji Mizoguchi’s Sansho the Bailiff en Ugetsu en Akira Kurosawa’s High and Low, gevolgd door Iran met Abbas Kiarostami’s Close-Up en de Koker-trilogie.
“Ik heb genoten van de glorieuze Italiaanse cinema dankzij Vittorio De Sica’s Umberto D., Robert Rossellini’s Rome città aperta, Paisà en Germania anno zero en Dino Risi’s Il sorpasso,” schrijft Wright.
“Verder ben ik door tijd en ruimte gereisd met Chris Markers La jetée en Sans soleil en belandde ik in de Zone met Andrei Tarkovsky’s Stalker,” vervolgt hij. “Ik heb de Shanghai Express genomen en ben naar Morocco geweest met Josef von Sternberg.”
“Ook vond ik troost in de manier waarop mijn landgenoten omgingen met voorbije crisissen dankzij David Lean (This Happy Breed) en Powell & Pressburgers oorlogsfilms (The Small Back Room, 49th Parallel),” voegt de Britse regisseur eraan toe.
“Daarnaast bracht ik mijn verjaardag door in lockdown met topactie uit Hong Kong met dank aan mijn jeugdidool Jackie Chan (Police Story).”