Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

15.03.2018

Dit zijn Michael Manns favoriete films

door Vertigo

Michael Mann staat al sinds de jaren 80 garant voor kwaliteitsvolle misdaadfilms als Thief, Manhunter en Heat. Voor het filmmagazine Sight & Sound lijstte de cineast nu zijn tien favoriete films op. In dat ongeordend lijstje vinden we allerhande genres uit verschillende periodes terug.

 

Apocalypse Now (Francis Ford Coppola)

“Coppola bracht ons een donkere, geladen queeste die ontaardt in een onbeschaafde overdaad aan nihilisme. Dat wikkelde hij in een operatesk en concreet verhaal, wat extreem moeilijk is. Een echt meesterwerk.”

 

Avatar (James Cameron)

“Cameron verzon een totaal nieuw ecosysteem. Avatar is een briljante combinatie van mythische tropen, Claude Lévi-Strauss’ diepgang en ideeën uit James George Frazers boek The Golden Bough. De film is zo goed omdat hij je raakt en je naar een andere wereld brengt.”

 

Battleship Potemkin (Sergei Eisenstein)

“Eisenstein legde met deze film uit 1924 niet alleen de basis voor de verhaalstructuur van de 20e-eeuwse cinema, maar maakte ook een van de grootste klassiekers ooit. Door tegenovergestelde elementen na elkaar te tonen, gaf hij zijn beelden een extra betekenis. Zijn invloed op Britse en Amerikaanse cinema is nog steeds groot.”

 

Biutiful (Alejandro González Iñárritu)

“De film daalt niet alleen af in de krochten van Barcelona, maar ook in de menselijke ziel. Biutiful loopt over van elegantie, pathos en liefde. Pure poëzie.”

 

Citizen Kane (Orson Welles)

“Dat was een keerpunt: voor het eerst werd een chronologisch levensverhaal omgevormd tot een verhaalstructuur die onderzoek vraagt naar zijn betekenis. Bovendien deed Welles dat met een grootse film en zijn typische brio.”

 

Dr. Strangelove (Stanley Kubrick)

“De hele film heeft de energie van een derde act. Hij maakt brandhout van het Amerikaanse beleid tijdens de Koude Oorlog en de hele politiek-militaire cultuur die er toen heerste. De hilarische, belachelijke manier waarop hij dat doet, maar het des te efficiënter.”

 

My Darling Clementine (John Ford)

“Waarschijnlijk het beste drama in het westerngenre, met Henry Fonda’s geweldige personage Wyatt Earp. De shots, beeldkaders en montage zijn cinematografisch bijna perfect.”

 

Passion of Joan of Arc (Carl Theodor Dreyer)

“Niemand zette ooit mensen van vlees en bloed neer zoals Dreyer dat deed in die film. Alleen door het gezicht van zijn personages weer te geven, sleept hij je mee.”

 

Raging Bull (Martin Scorsese)

“Hij dompelt ons onder in het mislukte leven van LaMotta en diens zoektocht naar verlossing. De film is erg menselijk, net als Martins uitvoering ervan.”

 

The Wild Bunch (Sam Peckinpah)

“Geen enkele film geeft zo goed weer wat het is om de laatste van een generatie te zijn. Het toont met veel gevoel hoe het doek valt over het achterhaalde Wilde Westen.”

 

Bron: The Filmstage

Lees meer over: