Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

25.08.2018

Dit zijn de favoriete films van Martin Scorsese

door Vertigo

Dat regisseur Martin Scorsese een voorliefde heeft voor klassieke cinema maakt het onderstaande lijstje met zijn 85 favoriete films meteen duidelijk. De oudste film dateert bijvoorbeeld van 1903, de recentste één van 1996 en de rest schommelt rond de jaren vijftig.

Ook valt op dat enkele auteurs meerdere vermeldingen hebben en dus een grote indruk maakten op Scorsese. Zo staan er respectievelijk tien en vijf films van de Italiaanse filmmakers Roberto Rossellini en Luchino Visconti op het lijstje, zes van Robert Altman en Orson Welles en vier van hun collega’s Vincente Minnelli en Frank Capra. Andere terugkerende namen zijn Francis Ford Coppola, John Cassavetes, Michael Powell & Emeric Pressburger, Billy Wilder, Samuel Fuller, John Ford en Anthony Mann.

Enkele opvallende titels zijn Cape Fear van J. Lee Thompson, waar Scorsese een remake van maakte, en Mishima: A Life in Four Chapters van Scorsese’s trouwe scenarist Paull Schrader, die onder meer aan Taxi Driver en Raging Bull schreef.

Dit is de volledige lijst:

Ace in the Hole (Billy Wilder, 1951)
All that Heaven Allows (Douglas Sirk, 1955)
America America (Elia Kazan, 1963)
An American in Paris (Vincente Minnelli, 1951)
Apocalypse Now (Francis Ford Coppola, 1979)
Arsenic and Old Lace (Frank Capra, 1944)
The Bad and the Beautiful (Vincente Minnelli, 1952)
The Band Wagon (Vincente Minnelli, 1953)
Born on the Fourth of July (Oliver Stone, 1989)
Cape Fear (J. Lee Thompson, 1962)
Cat People (Jacques Tourneur, 1942)
Caught (Max Ophüls, 1949)
Citizen Kane (Orson Welles, 1941)
The Conversation (Francis Ford Coppola, 1974)
Dial M for Murder (Alfred Hitchcock, 1954)
Do the Right Thing (Spike Lee, 1989)
Duel in the Sun (King Vidor, 1946)
Europe ’51 (Roberto Rossellini, 1952)
Faces (John Cassavetes, 1968)
The Fall of the Roman Empire (Anthony Mann, 1964)
The Flowers of St. Francis (Roberto Rossellini, 1950)
Force of Evil (Abraham Polonsky, 1948)
Forty Guns (Samuel Fuller, 1957)
The Four Horsemen of the Apocalypse (Rex Ingram, 1921)
Germany Year Zero (Robert Rossellini, 1948)
Gilda (Charles Vidor, 1946)
The Godfather (Francis Ford Coppola, 1972)
Gun Crazy (Joseph H. Lewis, 1950)
HealtH (Robert Altman, 1980)
Heaven’s Gate (Michael Cimino, 1980)
House of Wax (André De Toth, 1953)
How Green Was my Valley (John Ford, 1941)
The Hustler (Robert Rossen, 1961)
I Walk Alone (Byron Haskin, 1947)
The Cake-Walk Infernal (Georges Méliès, 1903)
It Happened One Night (Frank Capra, 1934)
Jason and the Argonauts (Don Chaffey, 1963)
Journey to Italy (Roberto Rossellini, 1954)
Julius Caesar (Joseph L. Mankiewicz, 1953)
Kansas City (Robert Altman, 1996)
Kiss Me Deadly (Robert Aldrich, 1955)
Klute (Alan J. Pakula, 1971)
La Terra Trema (Luchino Visconti, 1948)
The Lady from Shanghai (Orson Welles, 1947)
The Leopard (Luchino Visconti, 1963)
Macbeth (Orson Welles, 1948)
The Magic Box (John Boulting, 1951)
MASH (Robert Altman, 1970)
A Matter of Life and Death (Michael Powell, Emeric Pressburger, 1946)
McCabe & Mrs. Miller (Robert Altman, 1971)
Il Messia (Roberto Rossellini, 1975)
Midnight Cowboy (John Schlesinger, 1969)
Mishima: A Life in Four Chapters (Paul Schrader, 1985)
Mr. Deeds Goes to Town (Frank Capra, 1936)
Mr. Smith Goes to Washington (Frank Capra, 1939)
Nashville (Robert Altman, 1975)
Night and the City (Jules Dassin, 1950)
One, Two, Three (Billy Wilder, 1961)
Othello (Orson Welles, 1951)
Paisan (Roberto Rossellini, 1946)
Peeping Tom (Michael Powell, 1960)
Pickup on South Street (Samuel Fuller, 1953)
The Player (Robert Altman, 1992)
The Power and the Glory (William K. Howard, 1933)
Raw Deal (Anthony Mann, 1948)
The Red Shoes (Michael Powell, Emeric Pressburger, 1948)
The Rise of Louis XIV (Robert Rossellini, 1966)
The Roaring Twenties (Raoul Walsh, 1939)
Rocco and this Brothers (Luchino Visconti, 1960)
Rome, Open City (Roberto Rossellini, 1945)
Secrets of a Soul (Georg Wilhelm Pabst, 1926)
Senso (Luchino Visconti, 1954)
Shadows (John Cassavetes, 1958)
Shock Corridor (Samuel Fuller, 1963)
Some Came Running (Vincente Minnelli, 1958)
Stagecoach (John Ford, 1939)
Stromboli (Robert Rossellini, 1950)
Sullivan’s Travels (Preston Sturges, 1941)
Sweet Smell of Success (Alexander Mackendrick, 1957)
The Tales of Hoffmann (Michael Powell, Emeric Pressburger, 1951)
The Third Man (Carol Reed, 1949)
T-Men (Anthony Mann, 1947)
Touch of Evil (Orson Welles, 1958)
The Trial (Orson Welles, 1962)
Two Weeks in Another Town (Vincente Minnelli, 1962)

Bron: IndieWire