25.08.2018
Dit zijn de favoriete films van Blade Runner 2049-beeldenmagiër Roger Deakins
De gerenommeerde director of photography Roger Deakins won dit jaar eindelijk zijn eerste Oscar voor Denis Villeneuves Blade Runner 2049. Deakins werkte al meermaals samen met Villeneuve, alsook met andere grote namen zoals de Coen-broers en Sam Mendes.
Tot zijn twintig lievelingsfilms behoren enkele van deze samenwerkingen, zoals The Man Who Wasn’t There van Joel en Ethan Coen en The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford van Andrew Dominik. Ook non-fictie valt bij Deakins in de smaak. Bijna een derde van zijn lijstje bestaat uit documentaires.
L’armée des ombres (Jean-Pierre Melville, 1969)
The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (Andrew Dominik, 2007)
Chronique d’un été (Jean Rouch, Edgar Rouch, 1961)
Come and See (Elem Klimov, 1985)
La dolce vita (Federico Fellini, 1960)
Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (Stanley Kubrick, 1964)
Hospital (Frederick Wiseman, 1970)
Kundun (Martin Scorsese, 1997)
The Man Who Wasn’t There (Joel Coen, Ethan Coen, 2001)
Night and Fog (Alain Resnais, 1956)
Once Upon a Time in the West (Sergio Leone, 1968)
Paris, Texas (Wim Wenders, 1984)
The Passenger (Michelangelo Antonioni, 1975)
Rocco and his Brothers (Luchino Visconti, 1960)
Le Samouraï (Jean-Pierre Melville, 1967)
The Song of Ceylon (Basil Wright, 1934)
The Sorrow and the Pity (Marcel Ophüls, 1969)
Waltz with Bashir (Ari Folman, 2008)
The War Room (D.A. Pennebaker, Chris Hegedus, 1993)
The Wild Bunch (Sam Peckinpah, 1969)
Bron: IndieWire