Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

15.09.2015

Als kunstenaars films maken

door Ruben Nollet

Met Galloping Mind laat de bekende danschoreograaf Wim Vandekeybus zien dat hij niet alleen in theaterzalen uit de voeten kan. Hij is — of wat dacht je? — echter niet de eerste man of vrouw die andere sectoren van de kunstwereld verlaat om het als filmmaker te proberen. Een paar voorbeelden.

Jean Cocteau

Disciplines: Dichter, romanschrijver, schilder, beeldhouwer, theatermaker, designer

Faam als filmmaker: La belle et la bête (1946), Orphée (1949)

In het kort: Jean Cocteau was een ware uomo universale, een duivel-doet-al die overal in geïnteresseerd was en alles wou proberen. Hij was de ster van Parijs in de jaren twintig en toen hij richting cinema evolueerde, nam hij zijn surrealistische smaak mee. Met succes, want zijn versie van La belle et la bête heeft nog niets van zijn betoverende pracht verloren.

 

Tom Ford

Disciplines: Modeontwerper

Faam als filmmaker: A Single Man (2009)

In het kort: Voor Ford in de modewereld terechtkwam, studeerde hij onder meer kunstgeschiedenis, binnenhuisarchitectuur en design. Tijdens een verblijf in Parijs ontdekte hij dat zijn ware liefde toch mode was. Nadat hij het tanende label Gucci terug rechtgetrokken had en zijn eigen kledinglijn uit de grond had gestampt, besloot hij om een film te proberen. Zijn keuze viel op een roman van Christopher Isherwood. Ford werkt momenteel aan zijn tweede film, Nocturnal Animals.

 

Steve McQueen

Disciplines: Beeldend kunstenaar

Faam als filmmaker: Hunger (2008), Shame (2011), 12 Years a Slave (2013)

In het kort: Winnaar van de Turner Prize, bekroond met de titel van Commander of the British Empire, McQueen is een grote naam geworden. In het begin stond hij nochtans bekend om zijn controversiële installaties, video’s en foto’s. Zijn Queen and Country bestond bijvoorbeeld uit een collectie kleine foto’s van Britse soldaten die tijdens de oorlog in Irak het leven lieten.

 

Leni Riefenstahl

Disciplines: Dichter, schilder, danser

Faam als filmmaker: Triumph des Willens (1935), Olympia (1938)

In het kort: Je kan het je moeilijk voorstellen, maar toen Triumph des Willens in 1935 in première ging, werd Riefenstahl wereldwijd onthaald als een immens talent. Vandaag wordt ze voornamelijk herinnerd als de cineaste van Hitlers propagandamachine.

 

John Sayles

Disciplines: Schrijver

Faam als filmmaker: Return of the Secaucus Seven (1979), Passion Fish (1992), Lone Star (1996)

In het kort: Cinema maakte altijd al deel uit van het leven van John Sayles. In de jaren zeventig was hij bijvoorbeeld al aan het werk in het lowbudgetfabriekje van Roger Corman, waar hij onder meer de originele Piranha (1978) en het Star Wars-doorslagje Battle Beyond the Stars (1980) schreef. Maar hij was oorspronkelijk een romanschrijver. Zo publiceerde hij in 1975 Pride of the Bimbos, over een dwerg die zich in vrouwenkleren hult en het land rondtrekt om baseball te spelen.

 

Julian Schnabel

Disciplines: Schilder, muzikant, fotograaf

Faam als filmmaker: Basquiat (1996), Before Night Falls (2000), Le scaphandre et le papillon (2007)

In het kort: Zijn eerste roem vergaarde Schnabel als schilder. Hij werd geklasseerd bij de neo-expressionisten, een stroming waartoe ook Jean-Michel Basquiat behoorde, de man over wie Schnabel zijn eerste film zou maken.

 

Rob Zombie

Disciplines: Muzikant

Faam als filmmaker: House of 1,000 Corpses (2003), Halloween (2007), The Lords of Salem (2013)

In het kort: In de jaren tachtig en negentig maakte Rob Zombie (aka Robert Cummings) naam — en wreed veel lawaai — met zijn metalband White Zombie. Toen al zag je dat hij opgegroeid was op een dieet van klassieke horrorfilms. Daar is hij nooit meer van afgestapt.

 

@RubenNollet