26.02.2019
Deze films lokten de meeste Belgische bezoekers in 2018
Vandaag worden in Kinepolis Brussel de Belgian Big Screen Awards uitgereikt voor de meest bezochte bioscoopfilms van 2018.
Incredibles 2 wordt bekroond als meest bezochte film van 2018, terwijl Patser de award voor Belgische film met de meeste bezoekers in ontvangst mag nemen.
De Belgische filmproducties deden het in 2018 heel goed in onze bioscopen. Afgelopen jaar was de Belgische top tien goed voor bijna twee miljoen bezoekers. Dit is een stijging van 47% tegenover 2017. Zowat alle genres zijn vertegenwoordigd in deze top.
Patser bracht het afgelopen jaar 366.113 bezoekers naar de Belgische bioscopen en wint hiermee de Belgian Big Screen Award voor de meest bezochte Belgische film. Een mooie bekroning voor de getalenteerde regisseurs Adil El Arbi en Bilall Fallah, die momenteel in Hollywood zijn om de derde Bad Boys-film, Bad Boys For Life, te maken.
https://www.instagram.com/p/BuWcEjuCYCY/?utm_source=ig_web_copy_link
Op nummer twee van de meest bezochte Belgische films staat Niet schieten, de Vlaamse speelfilm over de gebeurtenissen van de Bende van Nijvel, geregisseerd door Stijn Coninx. Deze film lokte maar liefst 357.283 bezoekers naar de Belgische cinemazalen.
“Ondanks een iets teruglopend aantal bioscoopbezoekers in 2018 zijn we blij vast te stellen dat de Belgische films het tegen die trend in beter hebben gedaan dan in 2017,” zei Hans Van Acker van Kinepolis Film Distribution (KFD).
“Met een forse toename van het totaal aantal bezoekers zijn de lokale Belgische films in 2018 goed voor 11% van het totaal aantal bioscoopbezoeken, in 2017 was dat 7%. We zijn tevens verheugd vandaag dat Patser de award voor best bezochte Belgische film in 2018 mag ontvangen.”
Waar we in 2017 nog een lichte stijging van het aantal bioscoopbezoekers konden noteren, is dat in 2018 een daling geworden van een kleine 4%. In totaal gingen 18.790.615 Belgen naar de bioscoop.
Zo behaalde de sector een omzet van iets meer dan 160 miljoen, quasi gelijk aan het jaar ervoor. Hieruit kunnen we afleiden dat de gemiddelde besteding per bezoek steeg en dat de filmfanaten bereid zijn extra te betalen voor de ultieme bioscoopervaring.
De investeringen van de Belgische bioscoopuitbaters in o.a. IMAX-3D zalen, 4DX , VIP seats en events renderen dus duidelijk.
“Zich lekker installeren in een comfortabele stoel en de allernieuwste films op een groot scherm bekijken is voor veel filmfans nog steeds de ultieme filmbeleving,” zegt Pieter Swaelens, de directeur van de Belgian Entertainment Association.
“Uit nieuw onderzoek blijkt dat een cinemabezoek vandaag meer dan ooit een uitgelezen ontspanningsmoment met familie of vrienden is. Dat verklaart zonder twijfel het succes van events zoals Ladies at the Movies voor een avond onder vriendinnen of Obscure Night voor horrorliefhebbers.”
Thuis een film kijken zonder afgeleid te zijn door de vele schermen die vandaag in onze woonkamer liggen? Niet eenvoudig! Terwijl we naar de televisie kijken, wordt 90% van de Belgen wel eens afgeleid.
Hoewel de helft van de Belgen, naar eigen zeggen, makkelijk verschillende dingen tegelijk kan doen worden ze thuis toch vaak afgeleid. Vrouwen zeggen vaker dan mannen dat ze het best makkelijk vinden om verschillende dingen tegelijk te doen (V: 61%, M: 39%). Toch moet 28% van de Belgen soms zelfs een film terugspoelen om het verhaal te kunnen volgen.
De grootste boosdoeners voor deze afleiding zijn andere schermen (vooral smartphone) (55%), hun eigen gedachten (38%) en hun huisgenoten (37%).
Tijdens onze cinema-ervaring dulden wij geen afleiding, 7 op de 10 Belgen stoort zich aan mensen die in de cinema met andere dingen bezig zijn. 88% vindt bovendien dat smartphones in de bioscoop verplicht op stil gezet moeten worden.
Men vroeg die Belgen die cinema de ultieme filmbeleving vinden wat hun redenen daarvoor zijn. 72% onder hen zet het grote scherm op de eerste plaats. Voor 3 op de 10 van deze filmfanaten helpt dit grote scherm hen ook om beter te focussen op de film.
Andere reden om heel bewust voor een bioscoopbezoek te kiezen zijn op stap gaan met familie of vrienden (45%), de mogelijkheid om nieuwe films veel vroeger te zien (40%) en de gezelligheid van de cinemazaal (34%).
Deze apps op onze smartphone leiden thuis onze aandacht het vaakst af: SMS, iMessage en Facebook Messenger (38%), gevolgd door Whatsapp (36%), E-mail (33%) en spelletjes (24%).
Dit jaar belooft een boeiend filmjaar te worden met voor iedereen wat wils. De hele familie zal genieten van The Lion King, Frozen 2, Detective Pikachu en The Secret Life of Pets 2.
Torpedo, Urbanus: de Vuilnisheld en Coureur zullen de liefhebbers van Belgische films bekoren. Wie wat meer actie en spanning wil zal zeker genieten van Captain Marvel, Men in Black International, Call of the Wild en It: Chapter Two is alleen voor de echte durvers onder ons. Het jaar is goed gestart voor de kwalitatieve film met The Favourite, Green Book en Colette.